תופעות לוואי של פורמולת צמחי מרפא- מה לעשות?

אז זה קרה גם לך.

כתבת יופי של פורמולה למטופלת שלך, עשית מודיפיקציות שמתאימות לה כמו כפפה ליד. התרגשות קפצה לך בבטן- הצמחים האלה כל כך מתאימים לה. זה חייב לעזור.

ואז הגיעה ההודעה:

״התחלתי לקחת את הצמחים לפני יומיים, ומאז אתמול יש לי נפיחות בבטן וכמו שלשול כזה. נדמה לי שזה בגלל הצמחים, מה לעשות?״

אוי… לזה לא התכוננת.

הם בכלל צמחים לטיפול בליחה, למה שזה יגרום לה לנפיחות בבטן? ושלשול?

מישהו אמר לך פעם שכדאי להוסיף צמחים שיקלו על מערכת העיכול. אבל מה עם הכמות שיש לה בינתיים?

אולי זאת הייתה טעות שלך. ידעת שיש לה גם קצת חולשה של Sp, אז אולי היה צריך להוסיף לה צמחים שיקלו על מערכת העיכול מהתחלה. אבל מה, להזמין עכשיו עוד כמות של צמחים? היא גם ככה התלוננה שזה יקר.

מה לעשות עכשיו? מה להגיד לה?

נלחצת. אבל לא צריך. יש דרך פשוטה להימנע מראש מאי-נעימויות. וגם לטפל בהן בקלות אם הן מגיעות. כדי שהאמון של המטופלת בצמחים, או בך, לא ייפגע. וגם לא האמון שלך בצמחים…

איך להסביר למטופלים מראש על תופעות לוואי אפשריות לפורמולה

קודם כל חשוב לדעת: תופעות לוואי עיכוליות אפשריות לכל אחד שלוקח פורמולה חדשה, ובמיוחד למי שרגישים יותר במערכת העיכול. אני אומרת למטופלים שזה קצת כמו לאכול במסעדה הודית למי שלא רגיל למטבח הזה. התבלינים השונים שהגוף לא מכיר יכולים לגרום לתופעות שונות, קלות וחולפות- באופן טבעי.

התבלינים במסעדות הודיות הם צמחים אקזוטיים, ומערכת העיכול עוד לא רגילה אליהם. וגם הצמחים הסיניים הם בעצם כאלה: סוג של תבלינים אקזוטיים. כמו שביקור במסעדה הודית יכול לעשות שינויים קלים וחולפים במערכת העיכול- גם המפגש עם צמחים סיניים שהגוף לא מכיר- יכול לגרום לשינויים קלים וחולפים. זה צפוי, זה בסדר, וזה יעבור.

ובכל זאת, איך להוריד את הסיכוי לתופעות לוואי כאלה?

חברות הצמחים כותבות לפעמים על הפורמולה שיש לקחת אותה על קיבה ריקה. בניגוד להמלצה הזו, ההמלצה שלי למטופלים היא לקחת את הפורמולה דווקא אחרי האוכל, לפחות עד שחולפת תקופת הסתגלות. זה מונע ומקל על רוב התופעות העיכוליות.

עוד דבר שיכול לעזור לגוף להסתגל- חשיפה איטית. אני אומרת למטופלים לקחת כמות קטנה יותר של אבקה בימים הראשונים. אם מדובר במינון רצוי של 6 גרם ליום (3g פעמיים ביום)- אני אמליץ לקחת 2g פעמיים ביום ביומיים הראשונים (4 גרם ביום), ואח״כ להעלות את המינון.

ומה עושים אם כבר יש תופעות לוואי?

קודם כל, לא נלחצים. ברוב המוחלט של המקרים אלה יכולים להיות חבלי לידה רגילים של לקיחת פורמולה. ואז עובדים בשיטה הזו:

  • קודם כל מתשאלים טוב יותר

לפעמים המטופלים נוטים לכתוב הודעה ממש קצרה. כדאי לשאול אותם קצת יותר לעומק: מה התופעות שהם מרגישים, מה העוצמה, ומה התדירות. לא כל ״סוג של שלשול״ הוא שלשול מיימי 6 פעמים ביום, ואולי מדובר ביציאה מעט רכה, פעם אחת ביום. זה הבדל עצום, וצריך לעמוד עליו!

  • נותנים הסברים שיכניסו הכל לפרופורציות

אם לא הסברת מראש על ״אפקט המסעדה ההודית״- זה הזמן.

  • נותנים הנחיות מתוקנות

אם לא הנחית את המטופל לקחת את הפורמולה אחרי האוכל, ולהתחיל בכמות קטנה- זה הזמן גם להנחיות האלה.

  • ממשיכים לעקוב: נשארים בקשר עם המטופל

יום-יומיים אחרי התלונה הראשונית, בודקים מה המצב. האם הצמחים עדיין גורמים לתופעות?  

נורמלי לחוות את התופעות העיכוליות גם כשבוע, ואם מצבן הוטב או נשאר כשהיה- אפשר להעלות מינון. אבל אם התופעות מחמירות- אין מנוס. ייתכן שהפורמולה לא מתאימה למטופל, וצריך להחליף אותה.

מדוע כדאי להתחיל להעלות מינון גם אם התופעות נשארו ללא שינוי (במשך 3-4 ימים)?

כי חשוב לנסות להשיג אפקט בנושא שהביא אליך את המטופלת. אחרת- גם יצרת תופעת לוואי, וגם לא נתת מינון מספיק כדי לשפר את המצב שבגללו היא באה לטיפול, וזה לא טוב שיקרה.

אם בתום השבועיים הראשונים שהקצבת לך לא יהיה שיפור בתופעות העיכוליות בכלל- אז נראה אילו צמחים נוסיף לשיפור התגובה. אני מעדיפה לא להוסיף צמחים כאלה מראש, אלא אם התלונה העיקרית שייכת למערכת העיכול. למה?

כי הצמחים האלה תופסים מקום של צמחים אחרים בפורמולה, כשלוקחים מינון קצוב של אבקה ליום. אם המטופל לוקח 6 גרם מהפורמולה ביום, ויש בה 8 צמחים- הוא יקבל כמות מסוימת של כל אחד מהם. אבל אם יש 12 צמחים בפורמולה- הוא יקבל כמות יותר קטנה של כל אחד מהם. גם של הצמחים שאמורים לעשות את האפקט הראשי.

הרוב המוחלט של האנשים לא זקוק לצמחים התומכים במערכת העיכול אחרי כמה ימי הסתגלות. ולכן חבל לעכב את האפקט של הפורמולה בתחום שבו המטופל הגיע לטפל.

כל זה- אלא אם התלונה העיקרית שייכת למערכת העיכול.

מה נסיק מתופעות הלוואי לגבי המשך הטיפול?

שיש חוסר איזון במערכת העיכול שחשוב להתייחס אליו. ולכן, אחרי ההקלה בתלונה העיקרית, נעבור לאיזון וחיזוק של מערכת העיכול. ואת זה אפשר וכדאי לומר למטופלים- שזה יהיה שלב ב׳ של הטיפול בהם.

ברור שההחמרה הנקודתית במצב מערכת העיכול קשה. אבל אם הצמחים יקלו על התלונה העיקרית של המטופלת, זה יאפשר לעבור הלאה ולאזן את מערכת העיכול- ויהיה לה את אורך הרוח בשביל זה. כי היא כבר ראתה שהצמחים עוזרים.

מה יוצא מן הכלל

תופעות לוואי קיצוניות במיוחד (נדיר). אם יש תופעות כאלה, צריך לומר להפסיק עם לקיחת הפורמולה, ולפנות לרופא המשפחה.

מה חשוב לזכור

רוב תופעות הלוואי לפורמולה טובה ונכונה למטופל הן נורמליות, קלות, וחולפות.

אבל לפעמים עצם הציפייה לתופעות לוואי, או הזרקור ששמים עליהן- גורם להן לגדול מעבר למימדים הטבעיים שלהן. חשוב שהיחס יהיה כמו אל תופעות לוואי קלות שיש לפעמים לתרופות, כמו טעם מתכתי בפה או שלשול בסוגים שונים של אנטיביוטיקה. זה לא נעים, אבל אף אחד לא יפסיק לקחת אנטיביוטיקה בגללן, וכולם יודעים שזה יחלוף אחרי.

אז לא להיבהל כשאין צורך.

קודם כל לתשאל טוב יותר. אח״כ להסביר ולהכניס לפרופורציות עם ״אפקט המסעדה ההודית״, ולתת הנחיות מתוקנות. ולבסוף- לשמור על קשר. לא לוותר על פורמולה טובה רק בגלל יום-יומיים של חבלי לידה מינוריים.

היא תוכל לעשות הבדל גדול- רק תתנו לה.

0 תגובות

שלח תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.