רפואה סינית וסכנת הכחדה

המאמר התפרסם לראשונה בעיתון הישראלי לרפואה סינית, ״אורז״, גיליון סתיו 2014.

כל אחד מאיתנו, באחד מצעדיו הראשונים בעולם הרפואה הסינית, מגלה את אחת האמיתות המפתיעות לגבי רפואת הצמחים שלה: היא לא באמת רק רפואת צמחים.

בלימודי המטריה מדיקה, נפגשים ב׳צמחים׳, כמו Chan Tui, Dong Chong Xia Cao, Wu Ling Zhi, שהם לא עלה, פרח, או קליפת עץ. כולם חומרים שהגיעו, בצורה זו או אחרת, מממלכת בעלי החיים.

עבור חלק קטן מהחומרים מהממלכה הזו, מתווספות בשיעור כמה מילים: ״לא בשימוש כיום. בסכנת הכחדה״. באותו רגע, אין לנו את הזמן או הצורך הדידקטי להיכנס לשדות הזרים שעומדים מאחורי המילים האלה, ״בסכנת הכחדה״. ממילא משרד הבריאות לא מאשר כיום שימוש בחומרים מהחי.

אבל ברוב המקרים, השדות הללו נשארים זרים עבורנו, וחבל. כי במרחבים הנושקים לרפואה הסינית חבויות תובנות היסטוריות, חברתיות וסביבתיות, שמאפשרות לנו להתחבר אליה ואל העולם ממקום עמוק יותר.

הגיע הזמן להיכנס לאחד השדות האלה, לפגוש שנית כמה מהחומרים המסקרנים ביותר ברפואה הסינית, וללמוד בדרך שיעור מהותי על עולמה.

Rhinocerotis Cornu -Xi Jiao

קרן של קרנף. שימשה לקירור דם, פתירת אש ורעילות, למחלות חום קשות, פרכוסים, אובדן הכרה, מאניה, בעיות עוריות, דימום. גלעד ארבל מספר על מקורם של התפקודים האלה: חלק גדול מהזמן, הקרנף מחזיק את ראשו נמוך, ולכן ליבו מצוי במיקום אנטומי גבוה יחסית לראשו. לכן, ל-Yang קל מאוד לעלות לראש- על כל המשתמע מכך, גם מבחינת מזגו של הקרנף. הקרן שלו מעגנת את ה-Yang, מקררת, ומאזנת את העלייה.

סביב היונק היבשתי השני בגודלו בעולם והקרן המרשימה שלו נוצרה הילה מיתולוגית. הסוחרים רוכבים על הגל המיתולוגי, וכדי לייצר דרישה בקרב הקהל מעלים טענות שאין להן בסיס ברפואה הסינית לאורך הדורות. הם מספרים כי קרן הקרנף יכולה לרפא סרטן ולחזק כוח גברא. הקהל המלומד-פחות שותה בצמא את הטענות האלה.

הדרישה בשוק הולכת וגוברת, ואיתה- עולה הערך. ערכו של Xi Jiao גבוה מזהב במשקל זהה בשווקים השחורים. כשאלו הסכומים בהם מדובר- נכנסים לתמונה ארגוני פשע, שמפעילים את הציידים.

הערך הגבוה גורם לקרן הקרנף להפוך לסמל סטטוס בקרב השכבות האמידות בשווקים האסייתיים המתעוררים. התרחבות השכבות האלה, מגבירה עוד יותר את הדרישה שמעמידה את גורל הקרנפים כולם בסכנה.

הסחר הבינ״ל בקרני קרנפים נאסר באמנת CITES. ממשלת סין אסרה את השימוש בקרני קרנפים ברפואה סינית בשנת 1993, והסירה אותן מהפרמקופיאה שמנוהלת ע״י משרד הבריאות הסיני. אבל השוק השחור חי, אכזרי ומדמם. כל 5 תתי-המינים של הקרנפים, האסייתיים והאפריקנים, סובלים מציד בלתי חוקי. 3 מתוכם נמצאים בסכנת הכחדה קריטית.

Tigris Os -Hu Gu

הטיגריס. מספיק מבט אחד בבעל החיים הזה כדי להבין מדוע נוצרה סביבו הילה אגדית. באופן טבעי, בגלל דוגמת פסיו, מצוירת על מצחו הסימניה 王 wang (מלך). לטיגריס, אם כן, כתוב על המצח שהוא מלך החיות. דמותו נטועה עמוק במיתולוגיה ובאסטרולוגיה הסינית. כולנו מזהים אותו כאחד מ-12 בעלי החיים בלוח השנה הסיני, ומכירים את הפורמולה על שם הטיגריס הלבן (Bai Hu Tang) מה-Shang Han Lun.

עצמות טיגריסים שמשו לסילוק רוח, טיפול בכאב, וחיזוק גידים ועצמות, לדלקות מפרקים, ניוון וחולשה בגב וברגליים.

כיום, ציד בלתי חוקי מאיים על אוכלוסיית הטיגריסים בטבע. הם מצויים בסכנת הכחדה חמורה. במאה השנים האחרונות, האוכלוסייה שלהם בטבע הצטמצמה ב-97%, מכ-100,000 לכ-3,200 פרטים כיום. 3 תתי-מינים של טיגריסים כבר נכחדו מן העולם.

סחר בינ״ל ופנימי בחלקי טיגריסים נאסר באמנת CITES וע״י הממשלה הסינית, שגם הסירה את עצמות הטיגריסים מהפרמקופיאה. אך למציאות, לדאבוננו, חוקים משלה.

בסין מצויות חוות לגידול טיגריסים, לצורך שימוש בחלקים שלהם- ביניהם גם בעצמות לצורך הכנת ליקרים רפואיים. הפרוות וחלקים אחרים נמכרים לאלפיון העליון כסמלי סטטוס, ומעודדים המשך ציד בטבע.

Vesica Fellea Ursi -Xiong Dan

כיס המרה של הדוב השחור האסייתי (דוב הימלאיה). שימש לטיהור חום מהכבד, כיס המרה, הטחול, הקיבה והלב, להפסקת התכווצויות, פתירת רעילות והבהרת העיניים: לפרכוסים, צהבת, עיניים נפוחות וכואבות, אבצסים.

כדי להשיג את כיס המרה של הדוב, חייבים להרוג אותו, ואין צורך להכביר במילים על סכנת ההכחדה שנובעת מכך. כדי לעקוף את הבעיה, נמצאה דרך חלופית: בסין ובוויאטנם הוקמו חוות לגידול דובים מהם מפיקים מיצי מרה בעודם בחייהם, בשיטות שונות. כולן כוללות ניקוז מיץ מרה מפתח קבוע בדופן הבטן של הדוב. התהליך גורם לדלקות, לכאבים, ולסבל איום עבור הדובים.

התפתחות תעשיית חוות הדובים הביאה לעלייה בדרישה למוצרי מיץ מרה, ולכן הרג הדובים בטבע ממשיך, כמו גם לכידתם לצורך כליאה בחוות הללו.

מאנטה ריי- והתשובה לשאלה הגדולה

כל המינים הקודמים- מוכרים היטב כבר שנים רבות ברפואה הסינית. אך Peng Yu Sai, זימים של מאנטה ריי, הוא חומר שהשימוש הרווח בו חדש יחסית, ולא מוכר ברפואה הסינית המסורתית. זה לא מונע משוק עצום להתפתח במזרח, בשם הרפואה הסינית, ולהביא את המין המרתק הזה אל סף הכחדה.

מותיקי אזור דרום סין זוכרים שימוש בחומר לפני שנים, שימוש שלא התפשט ברחבי סין והופסק. זה אחד היתרונות העצומים ברפואה עתיקה ומבוססת כל כך: לאורך אלפי שנים נערכה בה ברירה טבעית- רק החומרים היעילים שרדו בה ונשארו בשימוש. אז למה חזרו להשתמש במאנטות?

בעיניי, התשובה טמונה בזווית הראיה הסינית, שמגובה גם בידע המערבי, כי האמונה שנבנית סביב חומרי המרפא חשובה לא פחות מהחומרים הפעילים שבהם. המאנטות, כמו הטיגריסים, הקרנפים והדובים, מעניינות יותר, מסתוריות יותר, קשות יותר להשגה. אנרגטית, התדר שלהן שונה. עצם הזכרת שמם של החומרים האלה גורם לנו לתגובות חזקות יותר.

יכול להיות שההרכב הכימי של עצם תרנגולת זהה לחלוטין לזה של עצם טיגריס. אבל במחשבה הסינית, ההרכב הכימי הוא רק חלק מהריפוי. למה הדבר דומה? לדיקור באותן נקודות בדיוק, אבל ע״י שני מטפלים שונים. כל אחד מאתנו יודע היטב שתוצאות הטיפול יכולות להיות שונות לחלוטין. הפנים העל-חומריות של הרפואה, גם ברפואה הקונבנציונלית, הן בעלות חשיבות מכרעת לקביעת המחוזות אליהם יגיע הטיפול.

חשוב לזכור ולכבד את התרבות הסינית המקורית ממנה אנו יונקים ולפיה אנחנו מטפלים. חשוב לזכור גם, אם כך, את עקרונותיה לגבי מקום האדם בעולמו. הרפואה הסינית מעולם לא ניפחה טענות רפואיות בשם תאוות ממון, והשימוש בבעלי חיים כסמל סטטוס לא היה מעניינה.

דעתה אינה מתיישבת לנוכח איום ההכחדה על אוכלוסיות בעלי חיים לצורך בני האדם. Sun Simiao, אחד הרופאים המשפיעים והמפורסמים ביותר ברפואה הסינית, כתב: ״מי שהורס חיים כדי להציל חיים- מרחיק עוד יותר את החיים״. רוח בודהיסטית מנשבת במשפט הזה, שמעורר את רגישות האדם לבל ימיט הרס סביבו בעודו דואג לעצמו. גם היהדות מטילה על האדם אחריות דומה ומזכירה לו: ״תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי. שאם קלקלת- אין מי שיתקן אחריך״.

לסיכום

הרפואה הסינית, לאורך אלפי שנות היותה, התקיימה בהרמוניה עם הטבע, וכחלק ממנו. השימוש בחומרים רפואיים היה לפי צורך רפואי, ותו לא. במאה ה-20 עברה מולדת הרפואה הסינית תמורות עצומות, ששינו לבלי הכר את מצבה החברתי, הכלכלי, הפוליטי והסביבתי. בכוחם של הנתונים בטור הפעם ללמדנו מעט על המתרחש כאשר מסורות שוכחות את מהותן ועברן: ערכים אחרים, כוחניים יותר, מוצאים את מקומם בין כתליהן. ערכים אלה, כבאפקט דומינו, משפיעים בצורה מרחיקת לכת גם על הטבע, ומעמידים את האיזון בו בסכנה ממשית.

כולי תקווה שכל אחד מאיתנו, כנושא את בשורת הרפואה הסינית, יישא במחשבותיו, בליבו ובמעשיו את לפיד המסורת הסינית המקורית, עד שתחדש ימיה כקדם.

כיוון מערב

  • מבחינה מערבית, ידוע ש-Xi Jiao עשוי קרטין. במרכז הקרן יש משקעים מינרליים. במחקרי in-vivo התברר כי היא יכולה להוריד חום במינונים גבוהים.
  • מחקרים לגבי מיץ מרה של דוב מצאו כי הוא מכיל כמויות גדולות של חומצה אורסודאוקסיכולית (UDCA), שמתערבת בספיגה והפרשה של כולסטרול ולכן יעילה בטיפול באבני מרה ובשיפור תפקודי הכבד. כיום, מייצרים אותה באופן סינטטי, ויש תרופות מערביות שמבוססות עליה (אורסוליט).

 

ביבליוגרפיה

תודה מיוחדת לגלעד ארבל וליותם בר

  • Bensky D, Clavey S, Stoger E (2004) Chinese Herbal Medicine: Materia Medice, 3rd Edition. Eastland Press, Seattle, WA
  • EIA- Environmental Investigation Agency (2013) Hidden in Plain Sight- China's Clandestine Tiger Trade
  • Heinrichs S, O'Malley M, Medd H, Hilton P (2011) Manta Ray of Hope 2011 Report- The Global Threat to Manta and Mobula Rays.
  • Garshelis, D.L. & Steinmetz, R., IUCN SSC Bear Specialist Group (2008) Ursus thibetanus. In: IUCN 2014. IUCN Red List of Threatened Species. www.iucnredlist.org Version 2014.1
  • http://www.worldwildlife.org
  • https://www.jcm.co.uk/news/endangered/ -מומלץ להמשך קריאה

0 תגובות

שלח תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.