איך להפסיק לפחד לקחת סיכוניםחורף. גשם, רוח, וקור.

יש אנשים שמחכים כל השנה לחורף, שמתרגשים כל כך בגשם הראשון, שמוציאים בשמחה את הפוך מהארון- אבל עדיין מוצאים את עצמם סובלים כל הזמן מהקור. אז לא משנה אם אתם מאלה שאוהבים את החורף, או מאלה שלא סובלים אותו ומחכים כל הזמן לקיץ- לרפואה הסינית יש כמה טיפים קטנים שיוכלו לעזור לכם להתמודד עם תחושת קור.

ישנם הרבה צמחי מרפא סיניים שיכולים לעזור לטפל בקור ולחמם את הגוף מבפנים. כמה מהם קל מאוד למצוא בכל סופרמרקט, חנות ירקות או חנות תבלינים, והנה הם:

ג'ינג'ר

שורש הג'ינג'ר הוא חריף וחמים. כשמוסיפים אותו לבישול או חולטים אותו הוא יכול לחמם את הגוף מבפנים. הג'ינג'ר הטרי גם משמש לטיפול בהצטננות, בדיוק כשמתחילים להופיע הסימנים הראשונים. לכן- טוב להחזיק אותו בבית, במיוחד בחורף. הג'ינג'ר עוזר גם לעיכול, מרגיע את הקיבה, מטפל בבחילות, ומשפר את התיאבון.

כשקר ורוצים להתחמם, אפשר להשתמש בג'ינג'ר טרי או יבש (שקונים לפעמים באבקה באריזה של תבלינים). ג'ינג'ר יבש אפשר להוסיף לבישול, כתבלין. איך משתמשים בג'ינג'ר טרי?

אפשר לחלוט אותו במים רותחים- לשים כמה פרוסות ג'ינג'ר טרי בספל, למלא את הספל במים רותחים, ואז לכסות אותו. אחרי 5 דקות אפשר לשתות את החליטה. לבריאות!

שימו לב: הג'ינג'ר לא מתאים לכולם. אם אתם סובלים מצרבות, או חומציות שעולה למעלה מהקיבה- הג'ינג'ר כנראה לא מתאים לכם, ועלול להחמיר את המצבים האלה. אבל אל דאגה- יש דברים אחרים שתוכלו לנסות.

קינמון

הקינמון נחשב ברפואה הסינית כצמח חמים מאוד. הוא עוזר להזרים את הדם בגוף, וכך עוזר לנו להתחמם. הוא צמח מצוין לשימוש בחורף- אפשר לחלוט מקלות קינמון (באותה צורה שתיארתי לגבי ג'ינג'ר), אפשר לבשל אותם יחד עם תפוחים כדי להכין סיידר חם (משקה חורף נפלא!), ואפשר גם להוסיף קינמון טחון לבישול- למשל לדייסת שיבולת שועל.

ציפורן

הציפורן, תבלין בעל ריח נפלא, נחשב גם הוא ברפואה הסינית כצמח מחמם. גם אותו אפשר להוסיף לבישול או למשקאות חמים- מעבר לאפקט החימום שלו, הוא יכול גם לבשם כל תה או סיידר.

פלפל חריף / פפריקה חריפה

שמם מעיד שהם חריפים, וכל אחד יודע שהם גם חמים. הייתי אומרת שכל מילה נוספת מיותרת, נכון?..

אבל- גם כאן חשוב לשים לב, תבלינים חריפים לא מתאימים לכל אחד. כמו הג'ינג'ר- הם לא מתאימים למי שסובל מחום (או גלי חום), ועלולים להחמיר צרבות, רפלוקסים, וחומציות שעולה למעלה מהקיבה. לכן- גם אם קר לכם באופן כללי אבל אתם סובלים מתופעות כאלה- רצוי לוותר או להמעיט באוכל מתובל.

אבל גם אם אתם לא סובלים מחום- לא להגזים בשימוש בתבלינים חמים. הם עלולים לחמם יותר מדי!

ואיך מתחממים מבחוץ?

הרפואה הסינית מצביעה על שלושה אזורים בגוף שחשוב לשמור חמים: העורף, הראש, וכפות הרגליים.

העורף

לפי הרפואה הסינית, דרך העורף יכולים להיכנס לגוף קור ורוח, וכך לגרום למחלות. תחשבו על הפעם האחרונה שישבתם יום שלם מול מזגן בקיץ ונתפס לכם הצוואר…

לכן, חשוב לכסות את האזור הזה בחורף, בעיקר כשיוצאים החוצה בימים שבהם יש רוחות. ואם קר לכם במיוחד- גם כשאתם בבית בפנים- חימום העורף והצוואר עם צעיף יכול לעזור לכל הגוף להתחמם.

הראש

ברפואה הסינית, הראש נחשב למקום הכי דינאמי בגוף. תחשבו על המוח שנמצא בתוכו, שמקבל ושולח אותות חשמליים כל הזמן, וחייב לקבל אספקת דם קבועה, תמיד. הוא כל הזמן פעיל, גם כשאנחנו ישנים, ולכן חשוב לשמור עליו חם.

במזג אויר קר במיוחד, כשאנחנו מתלבשים היטב- אנחנו לפעמים שוכחים את הראש, ואז- רוב איבוד החום של הגוף מתרחש דרך הראש. כדי לשמור על חום הגוף- חשוב לזכור לכסות אותו.

יש איזורים אחרים שנוטים לסבול מקור- כמו כפות הידיים וכפות הרגליים. כשמכסים אותם עם גרביים או כפפות- זה לפעמים לא עוזר, וזה לא מגביר את זרימת הדם. לוקח זמן עד שהאיזורים האלה, שנמצאים הכי רחוק מפנים הגוף, מצליחים להתחמם. אבל הראש- חם רוב הזמן, ולכן כשחובשים כובע- יכולים להרגיש את החום הרבה יותר מהר, וזה כשלעצמו עוזר לנו להתחמם.

כפות הרגליים

כפות הרגליים הן הקשר שלנו לאדמה, הן המקום שמאפשר לנו תנועה קדימה. רגליים קרות קשורות לפחד וחוסר יכולת לנוע קדימה, גם בביטוי הנפוץ cold feet. בחורף, מתעצם בטבע הקור וחוסר התנועה, ומשפיע גם על כפות הרגליים- המקום שהכי מועד לפתח קור וחוסר תנועה (או חוסר יכולת לנוע קדימה- גם מנטלית).

הרבה אנשים סובלים בעיקר מכפות רגליים קרות. הרבה מטופלים מספרים לי שהם "נכנסים מתחת לפוך והרגליים עדיין נשארות קרות למשך שעות!". כל הצמחים שהזכרנו קודם יכולים לעזור לעזור להזרים את הדם ולחמם את כפות הרגליים- אבל לפעמים בשלב הזה צריך עזרה מצמחי מרפא במינון טיפולי, גבוה יותר– שמטפל או מטפלת ברפואה סינית יכולים להתאים לכם.

בכל מקרה- חשוב לשמור על כפות הרגליים חמות ומכוסות- אם צריך, גם ביותר מזוג גרביים אחד ובנעליים חמות. ואם יש דבר אחד שחשוב לזכור בהקשר לכפות רגליים- זה לא ללכת יחפים, במיוחד בחורף! שימו לב לזה במיוחד כשאתם יוצאים מהמקלחת- לדרוך על שטיח או מגבת, ולא ישירות על הרצפה.

פעילות גופנית

אחד הדברים היעילים לעשות כשקר לכם- זה לזוז! פעילות גופנית ממריצה את מחזור הדם, ועוזרת לדם להגיע ולחמם גם את הקצוות הקרים העקשניים ביותר- כמו כפות הידיים וכפות הרגליים. כל פעילות גופנית שאתם אוהבים יכולה להתאים- אתם יכולים ללכת במקום, לקפוץ, לרוץ, לעשות תרגילים. כל מה שיגרום לדם לזרום.

עכשיו תורכם!

יש לכם טיפ שעוזר לכם להתמודד עם תחושת קור? כתבו אותו כאן, בתגובות למטה!

וכמובן, כמו תמיד- אם ניסיתם את העצות וזה לא הספיק, או שאתם מרגישים שתחושת הקור משתקת ומפריעה לכם מדי- אני כאן, ותמיד שמחה לשמוע מכם.