עצירותעצירות. מרגישים שצריך, הולכים לשירותים- ושום דבר לא יוצא. או שיוצא בקושי רב, ואז נכנסים למעגל נוראי של פיסורה (פצע בפי הטבעת) או טחורים- ועוד עצירות- ושוב פיסורה או טחורים, שגורמים להרבה כאב וחוסר נעימות. אז מה עושים, אחת ולתמיד, כדי לטפל בעצירות?

איך נגרמת עצירות?

תחשבו על בול עץ שמתקדם על פני המים בנחל. כדי להתקדם הוא צריך שני דברים:

  • שתהיה תנועה בנחל (אם המים עומדים הוא לא יגיע לשום מקום)
  • וכמובן- שיהיו מים (בול עץ בנחל אכזב לא יזוז בכלל)

אז במשל הזה, בול העץ הוא היציאות, והנחל הוא המעיים. כדי להתקדם ולצאת החוצה, היציאות צריכות שני דברים: נוזלים, ותנועה.

אם אין מספיק נוזלים ביציאות, או אם המעיים לא נעות כמו שצריך- תופיע עצירות.

מכאן אפשר להבין איך אפשר לטפל בעצירות:

  • לעזור לתנועתיות המעיים (מה שידחוף החוצה את הצואה)

  • להוסיף לחות/נוזלים (מה שיגרום ליציאות להיות רכות יותר)

ועכשיו- נדבר על דברים שאפשר לעשות בכל אחד מהכיוונים האלה (וגם משני הכיוונים יחדיו).

לעזור לתנועתיות המעיים

פעילות גופנית

כשאנחנו מניעים את הגוף- גם המעיים מתחילים לנוע! ולהיפך- אם לא זזים בכלל, ויושבים או שוכבים יותר מדי- המעיים עובדים בעצלתיים. אז תדאגו להכניס ליומיום פעילות גופנית- אפילו 10-20 דקות ביום. זה בריא מכל כך הרבה סיבות.

סיבים תזונתיים

יש שני סוגים של סיבים תזונתיים. סוג אחד (סיבים בלתי מסיסים) גורם לצואה לספוג נוזלים ולתפוס יותר נפח, וזה מגרה את דפנות המעיים לדחוף אותה החוצה. הסוג השני (סיבים מסיסים) הופך למעין ג'ל וכך עוזר לרכך את היציאות.

יש מי שמעדיף לקחת תוספים שונים של סיבים (כמו פסיליום למשל). אבל זאת לא הדרך שבה אני ממליצה לצרוך סיבים תזונתיים. למה?

כי כשלוקחים סיבים תזונתיים לבד, הם סופגים הרבה נוזלים, וזה עלול דווקא לייבש את הנוזלים בנחל ולהחמיר את העצירות! שימו לב שעל תוספי סיבים כתוב לשתות הרבה. זאת הסיבה.

אז איך אני ממליצה לצרוך סיבים תזונתיים?

מהמזון. באיזה מזון יש סיבים תזונתיים? מזון שמקורו בצמחים (פירות וירקות, קטניות, אגוזים, זרעים, דגנים מלאים). למה זה עדיף? כי ככה נהנים מכל הטוב והבריא שיש לצמחים האלה להציע מעבר לסיבים תזונתיים, וגם- יש מזונות שיעילים במיוחד לעצירות, בגלל דברים נוספים שיש בהם. עכשיו תספרו כמה ציפורים תפסנו.

  • שומשום שחור– הוא אחד מצמחי המרפא הסיניים שניתן למצוא בחנויות תבלינים. להרבה מטופלים שסובלים מיציאות על הצד היבש והקשה יותר אני ממליצה להוסיף כפית-שתיים של שומשום שחור לאוכל: ביוגורט, בסלט, בסנדוויצ'ים. והרבה מטופלים אומרים שזה לבד פותר את הבעיה.
  • אגוזי מלך– אם לא הצלחתי לשכנע אתכם לאכול אגוזי מלך למען הלב והמוח שלכם- אולי הפעם זה יעזור. חופן אחד ביום של אגוזי מלך יתן לכם אומגה 3 שחשובה כל-כך לבריאות הלב והמוח, וגם יעזור לכם להתרוקן בסדירות. וגם אגוז המלך הוא צמח מרפא סיני :-)
  • גם זרעי פשתן עשירים באומגה 3 ובסיבים. כף או שתיים של זרעי פשתן טחונים ביום יועילו מאוד לטיפול בעצירות. אפשר לקנות אותם בבתי טבע, וכדאי לקנות אותם שלמים (לא טחונים) ולטחון לבד במטחנת תבלינים כל יום לפני האכילה.

פירות וירקות לטיפול בעצירות- ולא רק

הם מכילים סיבים משני הסוגים, וגם נוזלים. וגם עוד הרבה דברים בריאים אחרים. אז זאת הדרך הטובה והמועילה ביותר לצרוך סיבים. מה למשל? אגס, גזר (לא מבושל), אפרסק, פירות יער (מתכון לשייק תמצאו כאן), תפוח (עם הקליפה), וכן, גם ברוקולי.

  • פירות יבשים- ובמיוחד שזיפים מיובשים או תאנים- יעילים מאוד.

קטניות

שעועית מכל הסוגים, חומוס (לא בממרח), ולמי שקשה לעכל- שעועית מאש, עדשים אדומים, או עדשים ירוקים.

להוסיף נוזלים

קודם כל- חשוב לשתות מספיק. אם אתם שותים מעט מאוד מים, והתזונה שלכם יבשה ברובה (קרקרים, מצות, עוגיות, חטיפים, ופלים)- הגוף צריך לנצל את הנוזלים שמגיעים אליו במלואם- ולכן הוא לא ישאיר הרבה נוזלים ביציאות, והן יהיו יבשות וקשות להוצאה.

לכן, חשוב לשים לב למאזן הנוזלים. אם אכלתם בעיקר דברים יבשים- חשוב לאזן ולשתות יותר מים. לפעמים הצעד הזה בלבד פותר את העצירות.

ואם עדיין יש עצירות?

אם ניסיתם את הפתרונות האלה במשך שבועיים ואתם עדיין סובלים מעצירות- אתם צריכים לפנות לעזרה. יש מצבים שבהם צריך לפנות קודם כל לרופא (ראו בפסקה הבאה). במצבים אחרים של עצירות כרונית- צמחי מרפא סיניים יכולים לעזור מאוד. אם אתם לא בטוחים למי לפנות- אני אשמח לתת לכם חוות דעת– ולכוון אתכם לפתרון הנכון לכם (רופא, המשך תזונה, או רפואה סינית).

מתי צריך ללכת לרופא באופן מיידי?

  • אם בדרך כלל היציאות שלכם רכות, והעצירות התחילה בצורה פתאומית.
  • אם העצירות מלווה בחום, כאב בטן חמור, או התכווצויות בבטן.
  • אם יש דם בצואה, או שהצואה שחורה.

עצירות ותרופות

אם העצירות הופיעה אחרי שהתחלתם לקחת תרופה חדשה (למשל- נגד אלרגיה, להורדת לחץ דם, נגד צרבת, נגד כאבים, נגד דיכאון)- כדאי לשאול את הרופא האם יש אופציה לתרופה חלופית שתפריע לכם פחות.

אם אין אופציה לתרופה חלופית אחרת, או אם התרופה האחרת גורמת גם היא לעצירות, כדאי להוסיף לתזונה עוד דברים מכל האופציות שכתבתי למעלה, וגם לחזור לאופציה של צמחי המרפא הסיניים, שיכולים לאזן את תופעות הלוואי של התרופה ולפתור את העצירות.

ועוד שני דברים חשובים:

  • אם אתם מרגישים צורך להתרוקן- לכו להתרוקן. אל תחכו. זה גורם ליציאות להתייבש ולעצירות.
  • אל תתאמצו, ואל תשבו בשירותים יותר מדי. אלה שתי דרכים לגרום או להחמיר טחורים ופיסורה.

לסיכום:

  • לשתות מספיק.
  • לאכול פירות וירקות, ובמיוחד: שזיפים מיובשים, תאנים, אגסים.
  • לאכול כל יום חופן אגוזי מלך, כף זרעי פשתן וכף שומשום שחור. אפשר לנסות כל אחד לבד או להחליף ביניהם.
  • אם זה לא עוזר- לפנות לעזרה- רופא או מטפל/ת ברפואה סינית (לדיקור והתאמת מרשם של צמחי מרפא).