למנוע סרטן, תזונה בריאהזהו החלק השלישי בסדרה "איך מונעים סרטן?". הפעם נדבר על עוד כמה מזונות שיכולים לעזור למנוע סרטן, על מוצרי הסויה שנמצאים בסימן שאלה, וגם על כמה מזונות שמהם כדאי להימנע.

תפוחים

An apple a day keeps the doctor away -האמרה המוכרת באנגלית, בתרגום חופשי: תפוח ביום מרחיק את הרופא (בעברית זה לא מתחרז :-) ). אמנם מוזכר בה רק התפוח, אבל פירות וירקות בכלל יכולים לשמור עלינו בריאים (קראו עוד בכתבה הראשונה בסדרה).

ואכן- מחקרים שונים מלמדים על יכולתם של התפוחים למנוע סרטן. כמה צריך לאכול? תפוח אחד ליום… מחקרים לימדו על סיכון מופחת בהרבה לחלות בסרטן המעי הגס, סרטן השד, סרטן השחלות וסרטן בחלל הפה או הלוע, בקרב אלו שאכלו תפוח אחד ליום, למול אלו שאכלו פחות מכך.

  • תפוחים עשירים בנוגדי חמצון בעלי יכולות אנטי-סרטניות ונוגדות דלקת (עוד אודות נוגדי חמצון קראו בכתבה הראשונה).
  • חשוב לאכול אותם בקליפתם- כמו ברוב הפירות והירקות, הרבה מהחומרים הבריאים בהם נמצאים בקליפה, או ממש מתחתיה.
  • האם יש הבדל בין סוגי התפוחים? כן! תפוחים מסוג סמית (התפוחים עם הקליפה הירוקה) או דלישס אדום מכילים כמויות גדולות יותר של נוגדי חמצון שנלחמים בסרטן.

שמן זית

שמן הזית עשיר בנוגדי חמצון שפועלים בדרכים שונות כדי למנוע ולהילחם בסרטן. נוגדי חמצון שהוא מכיל יכולים למנוע או לעכב גדילת כלי דם אל תוך גידולים (אנגיוגנזה, Angiogenesis).

  • דרך כלי הדם מגיעה אספקה של מזון וחמצן אל תאי הגידול, ודרכם תאי הגידול יכולים להתפשט וליצור גרורות.
  • לכן, מניעה או עיכוב של גדילת כלי דם אל תוך גידולים סרטניים מעכבת את התפתחות הגידול ואת יצירת הגרורות, והיא חשובה מאוד במניעה וטיפול בסרטן.

מעבר לכך, שמן הזית יכול לטפל במצבים דלקתיים, להוריד את רמות הכולסטרול הרע (LDL) ולשמור על בריאות הלב וכלי הדם (עוד על כך במאמר אודות מה לאכול כדי להוריד כולסטרול).

ג'ינג'ר (זנגביל)

מחקרים מעבדתיים שנערכו על תאים סרטניים גילו את יכולתו של הג'ינג'ר לפעול כנגדם. הג'ינג'ר גרם לתאי הסרטן "להתאבד", בתהליך הנקרא אפופטוזיס (Apoptosis), מוות תאי מתוכנן. לתאים הבריאים, לעומת זאת, לא נגרם נזק.

כדי לדעת מה המינון הרצוי לטיפול ומניעה יש צורך במחקרים נוספים- שיבוצעו על בני אדם.

  • בינתיים, אפשר להוסיף ג'ינג'ר טרי כתבלין בבישול, לתה אוריינטלי, למרק, לנודלס, ועוד.

הג'ינג'ר הוא גם צמח מרפא ברפואה הסינית, והוא יכול לטפל בהצטננות ולשפר את העיכול. עוד על הג'ינג'ר ועל צמחי מרפא סיניים נוספים במטבח- במאמר צמחים של היומיום.

האם סויה מסרטנת?

תשובה לשאלה בעקבות המאמר הראשון:

מוצרי סויה נמצאים במקום לא ברור מצד המחקר המערבי- מחקרים מסוימים מצביעים על כך שסויה יכולה להגן מפני סרטן, ומחקרים אחרים מצביעים בדיוק על ההפך.

כל זה נובע מחומרים שמצויים בסויה- פיטואסטרוגנים מסוג איזופלבנואידים (isoflavones). אלו חומרים דומים בצורתם להורמון אסטרוגן.

  • ישנם סוגי גידולים סרטניים שמגיבים לאסטרוגן- הוא מעודד את גדילתם. בגלל צורתם הדומה לאסטרוגן הפיזיולוגי, הפיטואסטרוגנים יכולים לפעול באחת משתי דרכים: לעודד את פעילות התאים הסרטניים (בדומה לאסטרוגן הפיזיולוגי) או לתפוס את מקומו של האסטרוגן הפיזיולוגי וכך לחסום את פעילות התאים הסרטניים.

בשורה התחתונה:

  • רופאים רבים ממליצים על צריכה מתונה של מוצרי סויה לא מעובדים: פולי סויה, אדממה, טופו, או חלב סויה, מיסו, טמפה (ולא שניצל/ המבורגר/ נקניקיות צמחיות- מהם כדאי להימנע). בחלב סויה, באופן כללי, יש פחות פיטואסטרוגנים מאשר בפולי סויה או טופו.
  • צריכה מתונה, לא מוגזמת, של מוצרי סויה (לא מעובדים)- כחלק מתזונה מאוזנת ובריאה יכולה להיות בטוחה ואפילו בריאה.
  • עם זאת, פיטואסטרוגנים עלולים להפריע לטיפולים מסוימים לסרטן שד, ולכן נשים שעוברות טיפולים כאלה צריכות להיוועץ ברופא שלהן בעניין.

ומה לא לאכול כדי למנוע סרטן?

אז הנה, כולנו מצוידים ברשימה של הרבה מזונות להוסיף לתזונה שלנו כדי למנוע סרטן. אבל יש מזונות שכדאי דווקא להפחית בצריכה שלהם כדי למנוע סרטן, מזונות שעלולים להעלות את הסיכון לחלות בסרטן.

  • בשר מעובד, מעושן, או מיושן, נקניקיות, נקניקים– כדאי להפחית בצריכתם או להימנע ממנה. קושרו במחקרים שונים לעלייה בשכיחות תחלואה ותמותה מסרטן, ואף למחלות לב.
  • אלכוהול– אם אתם שותים אלכוהול, כדאי להגביל את הצריכה שלו: לא יותר מ-2 מנות אלכוהול ביום לגברים, ומנה אחת לנשים. מנת אלכוהול משתנה בגודלה בהתאם למשקה ולאחוז האלכוהול שבו. מנת יין אחת היא בדר"כ 2/3 כוס, מנת וויסקי או וודקה אחת היא בדר"כ שוט אחד.
  • לא ממש אוכלים אותן, אבל אי אפשר שלא להזכיר את הסיגריות. מחקרים אינספור הוכיחו את הקשר בין העישון לסרטן. עישון אחראי ליותר מ-85% ממקרי סרטן הריאות. כן, 85% ממקרי סרטן הריאות נגרמים ע"י עישון. העישון גורם גם למחלות לב, ולמחלות רבות אחרות. אל תעשנו.

ועכשיו תורכם!

האם הוספתם או שיניתם משהו בתזונה שלכם בעקבות המאמרים האחרונים? אני אשמח לשמוע איך זה השפיע עליכם. כתבו לי בתגובות למטה!

לבריאות :-)