מהו כולסטרול?

כולסטרול הוא חומר שעוותי, דמוי שומן, החיוני לתפקודי הגוף. כלומר, גופנו זקוק לכולסטרול כדי להתקיים. רוב הכולסטרול שהגוף זקוק לו מיוצר על ידי הגוף עצמו- בכבד ובתאים נוספים. שאר הכולסטרול מגיע ממזונות מן החי שאנו צורכים: מוצרי חלב, ביצים, ובשר.

אז למה אומרים שכולסטרול מזיק?

הגוף צריך כמות מסוימת של כולסטרול לתפקודו התקין. הבעיה מתחילה כשיש יותר מדי כולסטרול. במצב כזה, הכולסטרול עלול להצטבר על דפנות כלי הדם, וכך להצר את החלל שבו יכול לזרום הדם בכלל, ואל הלב בפרט. לאורך זמן, ההצטברות הזו עלולה להוביל לטרשת עורקים, שיכולה לגרום למחלות לב.

הלב זקוק לאספקה שוטפת של דם כדי לתפקד; הדם נושא חמצן שחיוני לתפקוד שריר הלב. אם כמות הדם והחמצן שמגיעה אל הלב אינה מספיקה כדי למלא את צרכיו- עלול להופיע כאב בחזה (אנגינה פקטוריס). אם מתרחשת חסימה מוחלטת של אחד מהעורקים הכליליים (המספקים דם לשריר הלב), ואזור מסוים בלב אינו מקבל אספקת דם- מתרחש התקף לב. חסימה כזו מתרחשת בדרך כלל כאשר קריש דם מגיע וחוסם כליל עורק שבו חלה היצרות קודמת.

5 דברים שאפשר לאכול כדי להוריד כולסטרול

שינויים קלים בתזונה ואורח החיים יכולים לעשות שינוי גדול ברמות הכולסטרול. הפעם נתמקד ב-5 דברים שאפשר להוסיף לתזונה: דגים (חומצת שומן אומגה 3), אגוזים, שמן זית, שיבולת שועל (סיבים תזונתיים), וצמחי מרפא סיניים.

דגים וחומצת שומן אומגה 3

דגים מסוימים מכילים כמויות גדולות של חומצת שומן אומגה 3, שיכולה להוריד את רמות לחץ הדם ואת הסיכון לפתח קרישי דם. לכן, הם מיטיבים עם הלב. חשוב לאפות או לצלות את הדגים ולא לטגן אותם.

ההמלצה היא לאכול לפחות שתי מנות דג בשבוע. הרמות הגבוהות ביותר של חומצת שומן אומגה 3 נמצאת בדגים מסוג:

  • סלמון
  • טונה אדומה
  • הרינג
  • סרדינים
  • הליבוט
  • מקרל

ניתן לצרוך חומצות שומן אומגה 3 גם ממזונות כמו זרעי פשתן או שמן קנולה. אפשרות נוספת היא לקחת תוסף תזונה שמכיל אומגה 3. במקרה שלוקחים גם מדללי דם (כמו קומדין), חשוב להיוועץ ברופא לפני התחלת נטילת התוסף.

אגוזים

אגוזי מלך, שקדים, ואגוזים אחרים יכולים להוריד את כמות הכולסטרול בדם. אגוזי מלך עשירים במיוחד בחומצת שומן אומגה 3, ולכן יעילים במיוחד בשמירה על בריאות הלב.

הכמות המומלצת להורדת הסיכון למחלות לב היא כחופן אגוזים ליום (כ-43 גרם). יש לאכול אגוזים לא קלויים, שלא צופו במלח או בסוכר. האגוזים עשירים בקלוריות- ולכן יש לשמור שלא להגזים בכמויות. ניתן להוסיף אגוזים לסלט או לאכול אותם כחטיף בין הארוחות.

שמן זית

שמן זית מכיל נוגדי-חמצון חזקים שיכולים להוריד את רמות ה-LDL, הכולסטרול ה"רע", אך לא לפגוע ברמות ה-HDL, הכולסטרול ה"טוב".

הכמות המומלצת היא 2 כפות (23 גרם) של שמן זית ליום, כתחליף לשומנים אחרים בתזונה. ניתן בין השאר להוסיף אותו לרטבים, להשתמש בו בסלט, או להוסיף אותו לממרחים או למטבלים. יש לשים לב ששמן זית עשיר בקלוריות, ולכן גם כאן יש לשים לב לכמויות.

להשפעה מיטבית, יש לבחור בשמן זית כתית מעולה בכבישה קרה, בעל רמת חמיצות נמוכה ככל הניתן. שמן הזית הכתית-מעולה איכותי ובריא יותר, ומכיל יותר נוגדי חמצון הבריאים ללב.

שיבולת שועל­

שיבולת שועל מכילה סיבים מסיסים, שעוזרים להוריד את רמות ה-LDL, הכולסטרול ה"רע". סיבים מסיסים מצויים, בין השאר, גם ב:

  • תפוחים
  • אגסים
  • שזיפים מיובשים
  • קטניות

סיבים מסיסים יכולים לעזור למנוע ספיגת כולסטרול מהמעי אל מחזור הדם. צריכה של סיבים מסיסים במינון של  5-10 גרם (או יותר) ליום יכולה להוריד את רמות הכולסטרול. איך מגיעים לצריכה המומלצת? כוס וחצי של שיבולת שועל מבושלת מספקת 6 גרם של סיבים. ניתן לאכול גם פירות שונים, כמו תפוחים, אגסים או בננות- כדי להגיע לכמות המומלצת.

רפואת צמחים סינית

ישנם צמחי מרפא סיניים רבים שיכולים להוריד את רמות הכולסטרול בדם. הם יעילים ביותר כשהם ניתנים כחלק ממרשם המותאם לכם בדיוק. אבל יש צמחים שתוכלו להשתמש בהם במטבח:

  • שום- מצוין להורדת כולסטרול!
  • זרעי חילבה
  • עוזרר אדום (אפשר לעשות ממנו חליטה)
  • פקעות ורדים (גם- אפשר לחלוט)

אז הנה הם- חמישה דברים שתוכלו להוסיף לתזונה היומיומית שלכם בקלות, שיכולים לתרום רבות לבריאות הלב ולהורדת כולסטרול.