מה עושים כשמטופל לא סומך על הטיפול בצמחי מרפא

זה התחיל בשיחת הטלפון.

היא נשמעה לך סקפטית. היא באה כדי לקבל דיקור, וסיפרת לה שצמחים הם חלק מהטיפול. התשובה שלך לשאלה ״מה זה בדיוק הצמחים האלה?״ לא הרגיעה אותה. אבל סיכמתם לדבר פנים אל פנים בזמן הטיפול.

כשנפגשתם, היא סיפרה לך שהיא לוקחת כמה תרופות. היא גם אמרה שהיא לא סומכת על צמחים, כי גם בהם יש חומרים פעילים. היא לא יכולה לדעת איך הם ישפיעו על התרופות. נראה לה מסוכן לקחת אותם יחד.

היא ביקשה לראות מחקרים לגבי הצמחים. לוודא שהם לא יוצרים אינטראקציות עם התרופות. ואז גם רצתה עותק של המרשם כדי לקבל אישור מהרופאה שלה.

היית קצת בהלם. מה אמורים לעשות במצב כזה?

 

קודם כל: להגיב בפתיחות מוחלטת.

אם מטופלים שלי מבקשים את המרשם- אני תמיד אתן להם אותו. אין מה להסתיר, להיפך.

הפתיחות והביטחון שלך יקרינו על המטופלים. אם יהיה ניסיון מצידך להסתיר את שמות הצמחים- זה יחמיר את החשש שלהם. היכולת של מטופל לסמוך עליך היא מהדברים הקריטיים להצלחת הטיפול. בכל טיפול יש אובדן שליטה, וקשה לסמוך על מטפל שמסתיר מידע. זה יפגע באמון שלה בך גם בתהליך הדיקור.

אחר כך: להסביר בשלווה ומתוך ידע.

כשאני מתמודדת עם שאלות כאלה- אני משתמשת בידע הקליני שיש לי. הניסיון שרכשת אצל המורים שלך הוא הכי חשוב. כשאני למדתי בסין, ראיתי באילו צמחים הרופא משתמש בבטיחות יחד עם תרופות. ואלה הצמחים שאני משתמשת בהם. זה מה שאני מסבירה למטופלים.  

כמובן שהרופאים נתנו צמחים בצורה אחראית, לתקופה קצובה, ובמינון הנמוך ביותר האפקטיבי. זה הוריד מאוד את הסיכון לאינטראקציות. ושימו לב שבסין המטופל מקבל מרק (Tang) ממאה ומעלה גרם של צמחים ליום. בארץ- כשמשתמשים באבקות, למשל- המינונים נמוכים ללא השוואה. זה מוריד את הסיכון לאינטראקציות.

אבל גם אם יושבים בסין 5 שנים, אי אפשר לראות שילוב של כל צמח עם כל תרופה לכל מצב. ואין מחקרים כאלה בנמצא. אז חשוב להפעיל שיקול דעת. אם המטופל לוקח תרופה חדשה- כמו תרופה ביולוגית למשל- צריך להיות זהירים יותר. 

ומצד שני, אנשים שמטפלים במחלקות אונקולוגיות, קרדיולוגיות, ועוד- עובדים עם צמחים. כי יש להם את הניסיון, הידע, ושיקול הדעת הדרוש כדי להימנע מאינטראקציות. כמובן שכדי לעבוד עם מקרים כאלה- צריך לעבור התמחות מתאימה.

הצמחים בטוחים לשימוש בידיים הנכונות- וכל מקרה לגופו. אם יש מקרה שגדול עליך- אז נכון להעביר אותו הלאה למי שמתמחה בנושא.

 

ואם המטופלת רוצה להתייעץ עם הרופא?

אין שום בעיה. אם דרושים השמות המערביים של הצמחים, אפשר למצוא אותם באתר American Dragon, או להיעזר בחברות הצמחים. 

יכול להיות שהרופא לא יידע אם יש אינטראקציות עם הצמחים. במצב כזה, ייתכן שהוא יגיד שהוא לא יכול לקחת אחריות על צמחים. וגם זה בסדר גמור. רק צריך ללמוד את הכלל הבא:

באין כניסה- לא נכנסים.

אם ראית בכביש תמרור אין כניסה- אני מקווה שלא נכנסת. זה החוק. גם בתקשורת בינאישית יש חוק כזה. באין כניסה- לא נכנסים.

אם שום דבר לא עבד- אז אין איך לשכנע, ונעבור הלאה. אין סיבה ולא נכון ללחוץ על המטופלת. אי אפשר להכריח מטופל לקחת צמחים.

למה אסור לשכנע מטופלת שמסרבת לצמחים?

כי גם אם היא תסכים בסוף, זה עלול ליצור את אפקט נוצבו. אפקט נוצבו הוא האח של אפקט הפלצבו, אבל עובד לרעת טיפולים. באפקט נוצבו המטופל חושב שהתרופה תזיק לו, ואכן מצבו מתדרדר. זה קורה גם אם בתרופה לא היה חומר פעיל בכלל. זו כוחה של המחשבה שעובדת לטובת או לרעת כל טיפול רפואי.

בהחלט אפשר לומר, אם הדיקור לא יעשה פעולה מספיק חזקה, שצמחים היו יכולים לעזור יותר. אם המטופלת תחליט בעתיד לשנות את דעתה ולנסות בכל מקרה- אנחנו נשמח. בינתיים אפשר לפנות לאחד הכלים האחרים שהרפואה הסינית נותנת לנו.

ואם הכלים האחרים לא יעבדו?

נסביר שעשינו את כל מה שיכולנו בלי צמחים. אבל זה לא עבד אותו דבר בלעדיהם, והגיע הזמן לעבור הלאה. אפשר לעזור למטופלת למצוא שיטת טיפול אחרת.

גם זה דבר חשוב ללמוד: מתי לשחרר מטופלים. לא ראוי להשאיר אותם אצלנו אם אין לנו את הכלים לעזור. גם אם המטופל הוא זה שמנע מאיתנו להשתמש בהם.

אז מה עושים כשמטופל לא סומך על הטיפול

לא נכנסים לעמדת מגננה. כי אין לך מה להסתיר. מדברים בפתיחות, ושמים את כל המידע על השולחן. המטופל יעריך את הכנות, ויסמוך יותר על הטיפול ועליך. גם אם הטיפול יכלול דיקור בלבד.

ומבינים שלא צריך לשכנע כל אחד. יש אנשים שלעולם לא יבטחו בצמחי מרפא, וזה בסדר. יש מספיק שיטות טיפול. ולך כדאי להשקיע את הזמן והאנרגיה שלך במטופלים שפתוחים לטיפול בצמחים.

אבל מה אם גם לך יש חשש מאינטראקציות?..

זה כבר מצב אחר.
קודם כל, ברוב המקרים אפשר להשתמש בצמחים שמשתתפים גם בתזונה. כמעט בכל קבוצה יש כאלה: הצמחים שהסינים אוכלים ושותים ביומיום. הם עדינים יותר בדרך כלל, והיכולת שלהם ליצור אינטראקציות- אפסית.

למשל: Shan Yao, Bai He, Gou Qi Zi, Ju Hua, Yi Yi Ren, Bai Bian Dou, ועוד.

אבל אם יש לך ספק משמעותי לגבי היכולת שלך לטפל בצמחים במטופל מסוים- אין מנוס. צריך להעביר למישהו עם ההתמחות המתאימה, לפחות לחלק הצמחי של הטיפול. או לעשות התמחות שתיתן לך כלים לעבוד עם המטופלים האלה.

כדי לגרום למטופל לסמוך על הטיפול- צריך קודם כל ידע וביטחון שנובעים מתוכך.

0 תגובות

שלח תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.