רקע כללי

יתר לחץ דם כרוני הוא ברוב המקרים מחלה שאינה גורמת לסימפטומים. לכן, הוא זכה לכינוי "הרוצח השקט". החולה ביתר לחץ דם עלול לא להרגיש דבר, ולא לדעת כלל כי ערכי לחץ הדם שלו גבוהים. אך יתר לחץ דם היא גם המחלה הקרדיו-וסקולרית הנפוצה ביותר, והחולים בה נמצאים בסיכון מוגבר לפתח מחלות נוספות.

הפתולוגיה מתחלקת לשניים: יתר לחץ דם ראשוני או יתר לחץ דם שניוני. יתר לחץ דם ראשוני מתרחש ללא סיבה ידועה (אידיופתי), ומהווה 85-90% ממקרי יתר לחץ דם. עם זאת, יתר לחץ דם ראשוני קשור במצבים אחרים שמהווים גורמי סיכון, כמו גיל, השמנה, גנטיקה, סביבה ותרבות. לתזונה ואורח חיים ישנה השפעה ברורה על לחץ הדם. צריכה מוגברת של נתרן (המצוי בין השאר בכמויות גבוהות במלח בישול), שומנים מהחי, או אלכוהול מקושרת באופן ברור לעליית לחץ דם, והרגלים אחרים כמו עישון ושתיית קפה משפיעים על לחץ הדם גם הם. יתר לחץ דם ראשוני מתגלה פעמים רבות בצורה אקראית, או בבדיקות סקר.

יתר לחץ דם שניוני מתרחש בעקבות סיבה ידועה. לדוגמא: שימוש בתרופות שונות, מחלה אורגנית כמו מחלת קושינג או אי ספיקת כליות. כאן הטיפול יהיה במחלה שגרמה ליתר לחץ הדם.

נזקי יתר לחץ דם

יתר לחץ דם פוגע בכלי הדם, מה שמעודד היווצרות של טרשת עורקים.

טרשת עורקים עלולה לגרום להיצרות וחסימה בעורקים המזרימים דם ללב (העורקים הכליליים) ולגרום למחלות לב איסכמיות, שיכולות להוביל להתקפי לב. בנוסף, היא עלולה לגרום לחסימת כלי דם באזורים נוספים, מה שיוכל להביא לפגיעה בעיניים, בכליות (אי-ספיקת כליות, נפרופתיה היפרטנסיבית), ובמוח (שבץ). פגיעה נוספת- טרשת בעורקים הפריפריים: PVD- Peripheral Vascular Disease, מתרחשת בעיקר ברגליים, ומובילה לפגיעה באספקת הדם אליהן.

כל הפגיעות הנ"ל יופיעו בעקבות הטרשת, אך יתר לחץ דם יכול לגרום גם לפגיעה ישירות בלב: שריר הלב ייאלץ לעבוד נגד עומסים גבוהים לאורך זמן, מה שיגרום לו לגדול (היפרטרופיה). מצב זה, המופיע בצילום חזה כהגדלה של צל הלב, עלול לגרום לאי-ספיקת לב.

ערכי לחץ הדם

סיסטולי: לחץ הדם בזמן הפעימה, ההתכווצות של הלב. ערך לחץ הדם הסיסטולי מייצג את שיא לחץ הדם בזמן הסיסטולה.

דיאסטולי: לחץ הדם המינימלי בזמן הרפיית הלב (התמלאות שריר הלב).

לחץ דם תקין צריך להיות מורכב מלחץ דם סיסטולי מתחת ל-120 וגם לחץ דם דיאסטולי מתחת ל-80.

מחלת יתר לחץ דם : כשלחץ הדם הסיסטולי הוא מעל 140 ו/או כשלחץ הדם הדיאסטולי גבוה מ-90.

ערכי לחץ דם שבין 121-140 (סיסטולי) ובין 81-90 (דיאסטולי) מוגדרים כטרום יתר לחץ דם . זה אינו מצב תקין. בטרום יתר לחץ דם הסיכון לפתח יתר לחץ דם גבוה פי 2 מאשר בשאר האוכלוסיה. במצב כזה דרושים שינויים באורח החיים: פעילות גופנית, תזונה נכונה, הורדה במשקל, הפחתה בצריכת אלכוהול, הפחתה בשימוש במלח, והפסקת עישון.

ישנן שתי אוכלוסיות אשר לגביהן נקבעו ערכי יתר לחץ דם נמוכים יותר: חולי אי ספיקת כליות וחולי סוכרת. להם נדרשים ערכי לחץ דם של עד 130/80.

יתר לחץ דם ממאיר : סיסטולי >210 או דיאסטולי >120. מצב לא שכיח. עלול להיות שניוני, או כתוצאה מסטרס או הפסקת נטילת תרופה באופן פתאומי. מצב המהווה סיכון לפקיעת כלי דם, ודורש התייחסות רפואית מיידית.

בין התרופות הנמצאות בשימוש ברפואה המערבית לטיפול ביתר לחץ דם:

  • משתנים (Diuretics): גורמים לגוף להפריש מים ונתרן. ישנם מספר סוגי משתנים: תיאזידים, משתני לולאה, ומשתנים אוצרי-אשלגן.
  • מעכבי ACE Inhibitors) ACE): חוסמים אנזים המוביל לצבירת נוזלים וכיווץ כלי דם.
  • חוסמי בטא (Beta-blockers): מפחיתים את עוצמת כיווץ הלב ומרחיבים את כלי הדם.
  • חוסמי תעלות סידן (Calcium channel blockers): מפחיתים את עוצמת כיווץ הלב ומרחיבים כלי דם.
  • חוסמי אלפא 1 (Alfa-1 blockers): מרחיבים כלי דם.

אז מה אפשר לעשות? רפואה סינית ושינויים באורח החיים

הרפואה הסינית כוללת פתרונות שונים לטיפול ביתר לחץ דם. ישנם צמחי מרפא הנמצאים בשימוש ברפואה הסינית הידועים בהשפעתם המיטיבה על לחץ הדם, וצמחים נוספים שיכולים לעזור בטיפול בטרשת עורקים. הטיפול ברפואה הסינית המותאם באופן אישי יכול להשתלב עם הטיפול ברפואה המערבית, לעזור להוריד את לחץ הדם, לשפר את זרימת הדם, ולמנוע סיבוכים אפשריים. הטיפול בדיקור משפיע גם הוא על לחץ הדם, ויכול ולטפל בגורמים נוספים שתורמים להיווצרותו.

ומה אפשר לעשות בבית?

  • פעילות גופנית– מומלצת מאוד כחלק מאורח החיים. היא יכולה להפחית את לחץ הדם וגם להפחית מתח שעלול לגרום להיווצרותו. כדאי לבצע פעילות גופנית (כמו הליכה מהירה) לפחות 30 דקות ביום במשך רוב ימות השבוע. גם שחייה או רכיבה על אופניים הן פעילויות מומלצות.
  • ישנן דרכים פשוטות להוסיף פעילות גופנית לחיים: להשתמש פחות ברכב, ללכת ברגל בכל פעם כשמתאפשר, לרדת מהאוטובוס תחנה קודם וללכת ליעד, לעלות במדרגות במקום במעלית, וגם לבצע מטלות בבית.
  • אם לא התעמלתם תקופה ארוכה- התחילו לאט. ניתן להתחיל ב-10 עד 15 דקות ביום של פעילות- כמו הליכה בחוץ. ככל שתתחזקו, תוכלו להגביר את משך הזמן והקושי של האימון, עד שתגיעו ל-30 דקות של פעילות גופנית ביום. הימנעו מביצוע תרגילים קשים בפתאומיות ובלי הכנה.
  • חשוב– במיוחד במצבי יתר לחץ דם- לבצע חימום לפני תחילת האימון, ולאפשר ללב לחזור לקצב הרגיל אחריו. הליכה איטית של מספר דקות לפני ואחרי האימון יכולה להספיק.
  • אם אתם קצרים בזמן, תוכלו לבצע אימונים קצרים של 10 דקות, 3 פעמים ביום. הם תורמים מאוד לבריאות הלב. הליכה מהירה בבית, או סיבוב קצר עם הכלב הן אפשרויות מצוינות.
  • אם אתם חשים כאב, סחרחורת, או חוסר נוחות בחזה, בזרועות, או בגרון, בכל סוג של פעילות גופנית, הפסיקו את הפעילות.
  • חשוב להיוועץ ברופא לפני התחלת פעילות גופנית, ולבדוק את לחץ הדם בקביעות.
  • במצבי עודף משקל, ירידה במשקל חשובה מאוד לטיפול ביתר לחץ דם. מחקרים מצביעים על כך שגם ירידה של 5 ק"ג יכולה להשפיע לטובה על לחץ הדם. פעילות גופנית וגם תזונה נכונה יכולים לתרום יחד לירידה במשקל.
  • הפחיתו צריכת נתרן. הכמות המותרת במצבי יתר לחץ דם- לא יותר מ-1,500-2,300 מיליגרם ליום (ככפית אחת של מלח בישול). שימו לב שלא מדובר רק במלח שאנו מוסיפים למזון או לבישול. מלח "מתחבא" בהרבה מוצרי מזון קנויים: קופסאות שימורים, בשר משומר (נקניקים למשל), מרקים מוכנים, אבקות מרק, רטבים, רוטב סויה, חטיפים, פיצוחים, ועוד. שימו לב לתוויות המוצרים ולתכולת הנתרן שבהם.
  • הפחיתו צריכת אלכוהול.

צמחי מרפא סיניים ספציפיים והשפעתם על לחץ הדם:

  • לפי הרפואה הסינית, ישנם מזונות וצמחים שיכולים לעזור בהפחתת לחץ הדם: פרח הכריזנטמה, סלרי, גזר, שום, בצל, תפוח, אגס וקלמנטינה.
  • מינונים גבוהים של Ren Shen (ג'ינסנג) קושרו לעלייה בלחץ הדם.
  • גם Gan Cao (ליקריץ) במינון גבוה, עלול לגרום לעלייה בלחץ הדם, ויש להיזהר בשימוש בו במצבי יתר לחץ דם.