חמשת האלמנטים – מבוא

חמשת האלמנטים- למה שהם יעניינו אותנו?

חמשת האלמנטים מרכיבים תיאוריה פילוסופית עתיקה של הסינים. מהתיאוריה הזו נולדה תרבות שלמה, ושיטה רפואית מעמיקה. אבל איך הם יכולים לגעת בחיים שלנו היום?

בפשטות: כשמבינים את חמשת האלמנטים, יכולים להבין יותר טוב את עצמנו, ואת מה שסביבנו.

חמשת האלמנטים הם- עץ, אש, אדמה, מתכת ומים.

כל אחד נגזר מעונה מסוימת; עץ מהאביב, אש מהקיץ, אדמה מסוף הקיץ (שנחשב בפני עצמו כעונה), מתכת מהסתיו, מים מהחורף.

לכל עונה יש את התכונות המיוחדות שלה, את האיכות שלה. כל עונה מתבטאת בטבע בצורה מסוימת, וגם אנחנו מגיבים אליה בצורה מסוימת.

באביב הכל צומח. הזרעים שנטמנו באדמה בחורף יוצאים אל האור מתוך האדמה, הכל מתחיל ללבלב, עונת הקינון בשיאה וחיות רבות אחרות ממליטות את צאצאיהן. הטבע יוצא אל האור, גדל וצומח.

בקיץ יש פחות צמיחה, ויותר הבשלה והתבגרות. שפע של פירות מבשילים בשלל צבעים וטעמים. השמש קרובה במיוחד לכדור הארץ, שעות האור והטמפרטורה מגיעות לשיא. אנחנו נהנים משעות האור הארוכות, יוצאים יותר החוצה, ומבלים יותר עם חברים.

בסוף הקיץ הימים מתקצרים, והלחות מכבידה. הצמחים מצהיבים ומתייבשים- הם עברו את השיא שלהם, והתבואה נקצרת. בעולם התעשייתי של היום קשה להבין את החשיבות של הקציר והאסיף של התבואה באסמים. בעבר, זאת הייתה תקופה בעלת חשיבות מכרעת, שקבעה את כמות המזון למשך השנה הבאה, ובמיוחד בזמן החורף. היום בעיקר חקלאים מבינים את החשיבות של האסיף.

בסתיו מזג האוויר מתקרר. הכל שקט יותר. רוחות מתחילות לנשב. הטבע משנה צבעים, והצמחים משירים מעליהם את כל מה שמת והם אינם זקוקים לו. העלים והפירות נושרים, מתפרקים לחלקים הבסיסיים שמרכיבים אותם וחוזרים לאדמה, להעשיר אותה. בסתיו מתחילים להתכנס פנימה.

בחורף הימים קצרים, ומזג האויר קר וסגרירי. הרבה עצים עומדים ערומים, ללא עלים, ונראה שהחיים עצרו מלכת. אבל מתחת לפני השטח החיים ממשיכים. הזרעים שורדים מתחת לאדמה, שותים בצמא את המים שמגיעים אליהם, ומחכים לאביב. מאגרי המים מתמלאים למשך השנה הקרובה, ובארץ שלנו שידעה בצורת, כולנו יודעים כמה זה חשוב. עם מזון מועט אפשר לשרוד, אבל בלי מים- אי אפשר.

אביב, קיץ, סתיו וחורף- בגוף שלנו

כל דבר בטבע מחזיק בתוכו את התוכנית שלו, את המקום אליו הוא יכול וצריך להגיע. הזרעים מכילים בתוכם את ה-DNA שבו כתובה התוכנית שלהם- להפוך לעץ. האביב לוקח את התוכניות, מציב את המטרה, ומוציא אותן לפועל.

אבל גם אנחנו, בני האדם, מכילים בתוכנו תוכנית. לכל אחד יש את התפקיד שלו בעולם, את התוכנית שלו. אלמנט העץ הוא כמו האביב בגוף שלנו. הוא אחראי לקחת את התוכניות, המודעות והתת-מודעות, ולהוציא אותן לפועל. הוא אחראי לצמיחה שלנו, להתפתחות שלנו, ליכולת שלנו לנוע קדימה, להציב לעצמנו מטרות ולפעול כדי לממש אותן.

החום של הקיץ גורם לדברים לגדול, לפרוח, להגיע לבשלות. חום הוא אנרגיה- הוא מחבר, מאיץ תהליכים- כמו בכימיה. האור של הקיץ משמח- וידוע שאור השמש משפיע מאוד על מצב הרוח שלנו.

אלמנט האש הוא כמו הקיץ בגוף שלנו. הוא אחראי לחום האנושי, לאהבה, לקשר ולקרבה שלנו לאחרים (וגם לעצמנו). הוא אחראי גם לשמחת החיים שלנו, לאור שאנחנו מקרינים, ל"ניצוץ בעיניים".

בסוף הקיץ מילת המפתח היא הזנה. אמא אדמה דואגת לנו למזון לשנה הקרובה. אלמנט האדמה הוא כמו סוף הקיץ בגוף שלנו. הוא קשור ליכולת שלנו להזין ולתמוך בעצמנו ובאחרים. אמא אדמה מעניקה לנו מזון ללא תמורה, ואלמנט האדמה קשור ליכולת שלנו לתת ולקבל.

בסתיו הטבע נפטר ממה שהוא אינו צריך. העלים שיבשו, הפירות שלא נאספו והרקיבו- הטבע משיר את כולם וממצה מתוך הפסולת את התמצית (המינרלים=מתכות) שניתן להשתמש בה שוב. האדמה חסרה בלי המינרלים האלה, וצמחים לא יכולים לגדול כראוי בלעדיהם.

אלמנט המתכת הוא כמו הסתיו בגוף שלנו. הוא אחראי לשחרר את מה שאין בו צורך, פיזית וגם מנטלית. אבל מעבר לשחרור, הוא אחראי גם למציאת התמצית המרוכזת שמאפשרת את הכל- המשמעות.

מהחורף מגיעים מאגרי המים שמחיים אותנו כל השנה, ומה שמפגין הטבע בחורף היא יכולת ההישרדות. למרות שהעולם נראה קפוא, החיים ממשיכים. אלמנט המים הוא כמו החורף בגוף שלנו. הוא אחראי למאגרים, למצברים שלנו, לכוחות העצומים שאנחנו אפילו לא יודעים שיש בנו. מתוך אלמנט המים נובעים כוח הרצון וכוח ההתמדה- לחיות, להמשיך, לא לוותר.

זה היה מבוא בסיסי לחמשת האלמנטים…

חמשת האלמנטים הם רב מימדיים. בכל רגע נתון כולם משחקים תפקיד חשוב. בטבע, למשל, הם לא מתבטאים רק בעונות, אלא גם בכל יום. לכל יום יש את זמן ה"אש" שלו (בדר"כ בצהרים, בשיא החום…), ואת זמן ה"מתכת" שלו (בדר"כ בסוף היום), וכו'.

וגם אצלנו. יש לנו ימים, שנים, או תקופות שבהן אלמנט אחד בא יותר לידי ביטוי. אלו העונות בחיים שלנו. אבל כל חמשת האלמנטים פועלים כל הזמן בתוכנו- כל אחד נותן לנו משהו אחר שאנחנו צריכים כדי להתקיים בעולם- מטרה, אהבה, הזנה, משמעות, כוח רצון.

אז אחרי שערכנו היכרות ראשונית עם האלמנטים הסיניים, אני אספר לכם סוד, במשפט אחד. כשמבינים אותו, מבינים יותר את עצמנו.

לכל אחד מאיתנו יש אלמנט אחד דומיננטי במיוחד. באלמנט הזה נמצא עקב האכילס, החולשה שלנו, אבל מתוכו גם נובעת העוצמה הכי גדולה שלנו.

כשיודעים את זה, הרבה יותר קל להבין את עצמנו, לסלוח לעצמנו, וגם לנוע קדימה.

0 תגובות

שלח תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.