הרגעת נפש – איך להשתמש בה *כמו שצריך*

הגיע אלייך מטופל שסובל מחרדה.

הוא לא מצליח להשתחרר מהמחשבות שמטרידות אותו. הן לא נותנות לו לישון. לפעמים הן גורמות לו לכאב ראש כזה, שמטפס מהעורף למעלה.

פנית לאבחנה מבדלת של חרדה, ושם מצאת פורמולה מתאימה. פשוט.

אבל מה אם התלונה העיקרית היא מיגרנות? כאלה שמופיעות בעיקר בלחץ כבד בעבודה?

או מה אם התלונה העיקרית היא מעי רגיש? והכאב מופיע בעיקר כשיש מבחנים?

יש לך מטופלים שבאים עם בעיה רגשית-כמו חרדה- כתלונה עיקרית. אבל יש לך גם מטופלים שסובלים מבעיה פיזית שמושפעת ממצב נפשי.

מה הדרך שלך להתייחס לנפש אז?

הבנת שהנפש זקוקה להתייחסות. אז אולי פנית ישירות למרגיעי הנפש.

הצמחים מרגיעי הנפש מתחלקים לשניים:

  • מעגנים-מכבידים להרגעת נפש
  • מזינים את הלב להרגעת נפש

מרגיעי הנפש המכבידים רובם צדפים או מינרלים. משקלם כבד יותר, וכך הם יכולים לעגן את ה-Shen שהתפזרה. מרגיעי הנפש המזינים עובדים באסטרטגיה אחרת: הזנת הדם וה-Yin. כדי של-Shen בעלת האופי ה-Yang יהיה בסיס חומרי לשכון בו.  

הצמחים המזינים יעילים במצבי חוסר. הצמחים המכבידים יעילים במיוחד במצבי הפרעת Shen מעודף. אבל הם לוקחים חלק גם בפורמולות שמטפלות במצבי חוסר.  

במבט ראשון, נראה שהבעיה נפתרה.

ישנם צמחי מרפא למצב עודף, וצמחי מרפא למצב חוסר. אך האם החיפוש צריך להסתיים כאן? האם הצמחים בקבוצת מרגיעי הנפש הם היחידים שיכולים לעזור?  

רמז לתשובה מסתתר באבחנה בין דרכי הפעולה של המכבידים והמזינים.

הטקטיקה של המכבידים היא ישירה. הם מנסים לעבוד על ה-Shen ולעגן אותה. לעומתם, המזינים אינם מתיימרים לגעת ב-Shen השמיימית. הם מבקשים ליצור לה משכן חומרי שבו תוכל לנוח.  

הדרך של המזינים להרגעת נפש אינה ישירה. הם מטפלים בחומרים. מזינים את הלב והכבד, את ה-Yin והדם, ומגיעים לנפש באופן עקיף. הם מרגיעים את הנפש האל-חומרית על ידי טיפול בחומרים. אז למה שצמחים אחרים לא יוכלו? האם יש צמחי מרפא מקבוצות אחרות שיכולים להרגיע את הנפש?  

בהחלט, כי חוסר Yin או דם הוא לא הסיבה הפיזיולוגית היחידה שיכולה לגרום לתופעות נפשיות. חוסר Qi או Yang יכול לגרום לדיכאון. תקיעות Qi יכולה לגרום למתח, דכדוך, עצבנות, ומצבי רוח משתנים. גם תקיעות דם, בייחוד כשהיא מערבת כאב. Yang או אש שעולים יכולים להצית פתילים קצרים, וליחה יכולה לגרום לבלבול וחוסר בהירות.  

לכן ישנם צמחים בקבוצות אחרות שיכולים לטפל במצבים רגשיים. הנה כמה צמחים כאלה.

Huang Lian

הצמח Huang Lian משויך לקבוצת מטהרי חום ומייבשי לחות.  

Huang Lian הוא הצמח העיקרי לטיפול בלחות חמה בלב. הוא הקיסר בפורמולה Huang Lian Wen Dan Tang. זו פורמולה עיקרית לטיפול במצבים הנובעים מליחת חום בלב. כמו למשל אינסומניה.  

בפורמולה הזו אין ולו צמח אחד שמשויך לקבוצת מרגיעי נפש. הפורמולה אינה כתובה כפורמולה מרגיעת נפש, אלא מופיעה כווריאציה של Wen Dan Tang. זה לא משנה את העובדה שהיא אחת הפורמולות החשובות לטיפול במצבים רגשיים. מכיוון שליחת חום היא אחד הגורמים העיקריים למצבים כאלה.

עוד צמח שמתייחס לליחה הוא Shi Chang Pu. הוא משויך לקבוצת ארומטיים פותחי פתחים. בעזרת הארומטיות שלו הוא מתמיר ליחה עכורה שמערפלת את פתחי החישה. הוא צמח נפלא לטיפול במצבים רגשיים, במיוחד כאלה המאופיינים בערפול, מעין מסך המפריד בין האדם לעולם. הוא צמח חמים ולכן מתאים למצבי ליחה ללא חום.  

Mu Tong

Mu Tong מגיע מקבוצת מנקזי לחות (משתנים). הוא מנקז חום ולחות. יעיל לפתיחת תעלות וטיפול בכאב, ועיקרי לטיפול במצבי צריבה וכאב במתן שתן. הוא חבר בפורמולה המפורסמת Ba Zheng San. הפורמולה מטפלת בסינדרום Lin מחום שיכול להתבטא ב-UTI. התפקוד הפיזיולוגי הזה נובע מדרך הפעולה של Mu Tong. הוא אחראי על פתיחת הציר שדרכו הלב משחרר חום.  

הלב משחרר חום דרך ה-Small Intestine, חברו לאלמנט האש. הוא בתורו מעביר נוזלים ל-Bladder. שתן צהוב יכול להצביע פעמים רבות על חום בלב. אך חום בלב יכול לגרום להרבה יותר מאשר רק צריבה בדרכי השתן. שלל תופעות רגשיות יכולות להופיע- חרדה, עצבנות, חוסר מנוחה…  

Mu Tong פותח את הציר הזה. הוא עוזר ללב לשחרר את החום שבו באופן חופשי. הוא חבר עיקרי בפורמולה Dao Chi San- האבקה להולכת האדום (החוצה). זו פורמולה שמיועדת לטיהור חום מהלב, על הסימפטומים הפיזיולוגיים והרגשיים שלו. גם היא אינה מופיעה בין הפורמולות מרגיעות הנפש, אלא דווקא בפרק של מטהרות חום מהאיברים.  

שמיים-אדמה-אדם 天地人

צמחי המרפא מזכירים שהרפואה הסינית אינה רואה את הנפש כנפרדת מהגוף. היא רואה את שניהם כחלקים של אותו שלם. כל עודף וכל חוסר בחומרים של הגוף יכול לגרום לחוסר איזון ברמה הרגשית. וגם הטיפול לא צריך להיות נפרד. צמחים רבים בעלי השפעה על הנפש אינם נמצאים בקבוצת מרגיעי נפש. ודווקא הם יכולים להיות המפתח לפתרון הפתולוגיה של המטופל.

אין כמו Ren Shen לעודד את רוחו של אדם הסובל מחולשת Qi, תשישות ודכדוך.

אין כמו Chai Hu להרגיע את מצבי רוחה המשתנים של מטופלת שסובלת מנפיחות וכאבי בטן, על ידי ויסות זרימת ה-Qi.

הטיפול בנפש אינו מופיע כאחד מתפקודיהם העיקריים, אבל פעולתם על החומרים בגוף מביאה מיד להשפעה על הנפש.  

באי-ההפרדה בין גוף לנפש טמון הסוד.

כל צמח שמאזן מצב עודף או חוסר יוכל להשפיע על המצב הרגשי. אם באופן עקיף יותר, ואם באופן ישיר יחסית.

צמחי המרפא הם חומר ומגיעים מהאדמה, ולכן מתחילים את הטיפול שלהם בחלק החומרי של האדם, ברמת האדמה.

ממנה, השפעותיהם עולות מעלה אל רמת האדם, ה-Qi והרגשות.

משם, שמעם יכול להגיע גם אל רמת השמיים, אל ה-Shen.  

אז מתי לשלב צמחים מקבוצת הרגעת נפש?

את זה אפשר ללמוד מפורמולות מרגיעות נפש.

פורמולות כאלה, כמו Gui Pi Tang, משתמשות בצמחים שעובדים על החומרים בגוף. אח״כ הן מוסיפות צמחים מרגיעי נפש שיחדדו את התייחסותן לנפש.

וכך נוכל לעשות אנחנו.

He Huan Pi, קליפת העץ של הפרח בתמונה למעלה, מגיעה מקבוצת מזינים להרגעת נפש. משמעות שמה He Huan היא חיבור האושר. היא יעילה בהחלקת התנועה של Qi הכבד עם התמחות בנפש. מטפלת באינסומניה, דיכאון ועצבנות ממתח רגשי.

לפרח עצמו, He Huan Hua, ישנם תפקודים דומים והוא יעיל במיוחד בטיפול באינסומניה.

פורמולות בראשות Chai Hu ייטיבו לטפל בתקיעות Qi הכבד על הסימפטומים הפיזיים והרגשיים שלה. He Huan Pi/Hua יוכלו להצטרף בשמחה לפורמולה, ולהוסיף דגש חזק על הנפש.

0 תגובות

שלח תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.