כבר אי אפשר היה לומר שזה הגיל.

שהוא יגדל, וזה יעבור.

התנועות הסטראוטיפיות, הצעקות וההתפרקות, התחילו להיראות מוזר בעיניי החברה.

אנשים התחילו להסתכל עליו ועליך בעין עקומה, ולפעמים הוסיפו מבטים שזורקים חיצי ביקורת.

זה בדיוק מה שהיית צריכה. שיסתכלו עליך במבט של ״איזו אמא גרועה״.

גם אם טרחת להסביר שהוא אוטיסט, הם אמרו שהוא נראה להם רגיל לגמרי. חלקם השתמשו בהזדמנות וירו אליך מילים מורעלות.

יש ימים שבהם זה מרגיש כאילו אתם לבד מול העולם.

כאילו כל החיים תצטרכי להסביר ולבלוע עלבונות. או להיעלם לאי בודד.

אם רק הם היו יודעים מה אתם עוברים.

אם רק הם היו מבינים מה צריך לומר, ומתי לא צריך לומר כלום.

אם רק הם היו יודעים מה יכול לעזור.

אז יש חברה גדולה וותיקה שחשבה בדיוק על זה. רחוב סומסום בארה״ב יצא ביוזמה חדשה בשם ״See amazing in all children״ (״לראות את המדהים בכל הילדים״), ובמרכזה- אתר.

האתר הזה יכול לעזור לך בדיוק בנקודה הכואבת הזו: להסביר לעולם מה אתם עוברים. להעלות את המודעות לאוטיזם, כדי שפעם הבאה לא תיתקלו במבטים מלאי בוז, בתלונות וצעקות. כדי שיותר אנשים יבינו איך זה לחיות עם ילד אוטיסט, ואולי אפילו ידעו איך לגשת ואיך לעזור.

באתר יש ספר קריאה, סרטונים, ועוד כתבות ועזרים להורים לילדים אוטיסטיים. האתר כולו באנגלית, ובפוסט הזה אני סוקרת את כל התכנים שלו, שיהיה לך מוכן לשימוש.

איך ללמד ילדים צעירים על אוטיזם

הספר ״אנחנו מדהימים, 1, 2, 3!״ מספר על ג׳וליה, הדמות האוטיסטית הראשונה ברחוב סומסום. אלמו מכיר את ג׳וליה מגיל צעיר, והוא עוזר לאבי להתחבר איתה גם כן, למרות הקושי ההתחלתי. בספר המקסים הזה, ג׳וליה היא שווה בין שווים.

הספר מצוין כדי לחשוף ילדים צעירים לילדים על הספקטרום האוטיסטי. הוא מתאים במיוחד לילדים בני 2-5. הוא יכול לעזור, למשל, לילדים של חברים שלך שעדיין לא יודעים איך ״לאכול״ את הילד שלך.

את הספר כתבה לסלי קימלמן, אמא לבן אוטיסט שאובחן לפני 20 שנה.

הסיפור של בני נוצר ע״י שיין מקסקל ואומנים אחרים בסטודיו Exceptional Minds, שמיועד לאמני וידאו צעירים שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי. הוא מסביר בצורה פשוטה כמה הבדלים שיכולים להיות בין ילד אוטיסט לילדים אחרים, וגם הוא מדגיש שכולם שווים. שימו לב: באנימציה, לילדים אין ידיים ורגליים (הם מקפצים להם בחדווה). זה יכול להפריע לילדים או להורים מסוימים.

השיר של האתר, "The Amazing Song" (״השיר המדהים״), הוא חמוד וקליט, ויחד עם הקליפ יכול להזכיר לילדים את המסר של האתר: כולנו מדהימים, כל אחד בדרכו שלו. גם אותו יאהבו בעיקר ילדים צעירים יותר, אבל אני מודה שמצאתי את עצמי מזמזמת אותו במשך היום…

יום בחיים של משפחה עם אוטיזם

הסרטון יום בחייו של ניסייה עוקב אחרי ניסייה ומשפחתו ביום רגיל, בעיקר מנקודת המבט של הילד. הסרטון הזה הוא ראיון עם אמו, שנטל. יש בו תזכורות חשובות בשבילך, והוא גם יכול לעזור לאחרים להבין את נקודת המבט של ההורים.

את הסיפור על האחיות מספרת אחת מהן, ג׳זלין, בת 7. יש לה אחות אוטיסטית בת 6 בשם יסניה, ואחות גדולה בת 11 בשם אליסה. יסניה לא מדברת אבל משתמשת בשפת סימנים. ג׳זלין מספרת איך נראה יום רגיל במשפחה. בסרטון אחר נותן ריקי, אבא של הילדות, טיפים מנסיונו להורים לילדים על הספקטרום, וגם נקודת מבט חשובה על הצד של ההורים.

הסרטון הזה, בכיכובו של כרובי (Grover) מספר על המשפחה של טרייסי ודרו, שיש להם בת רגילה בת 6, ועוד תאומים עם אוטיזם בגיל 4. הם מספרים על ההבדלים בין התאומים, ועל האחות הגדולה והמדהימה שלהם. והם גם שולחים מסר למי שלא יודע מה לעשות כשאחד התאומים קופץ ומנופף בידיים.

משפחות משלבות

הסרטון ״חברי משפחה״ מספר על שתי חברות ותיקות, שילדיהם גדלים יחד. אחד מהילדים, לואי, הוא אוטיסט. הסרטון מציג אתגרים ופתרונות בפגישות בין המשפחות. קייט, אמא של לואי, וגם קירסטן חברתה, נותנות טיפים לפגישות משחק אחרי הצהרים, בייחוד בין ילדים אוטיסטיים לילדים נוירוטיפיקליים.

בסרטון אחר מספר כריס, אבא של לואי, על הקשיים שלו ועל הדרך שלו ושל קייט להתמודד איתם. הוא גם מוסיף את נקודת המבט החיובית, ומספר על הדברים הטובים שהורות לילד אוטיסט הביאה לו.

וזה הסיפור על תומאס. הוא אוטיסט שאינו מדבר, ומתקשר באמצעות iPad. התיאור של אבי קדבי, הבובה הורדרדה של רחוב סומסום, מציג תמונה של אוטיזם בתפקוד נמוך ממקום נטול שיפוטיות, ומכבד.

חוץ מהעלאת מודעות לאוטיזם, האתר נותן גם לכם כלים.

כרטיסי שגרת יומיום: הכרטיסים האלה יכולים לעזור לילד שלך ללמוד כישורי חיים יומיומיים כמו צחצוח שיניים, רחיצת ידיים, חציית כביש, הליכה למסעדה, וגם ניסיון מזון חדש. אלו דפים של סדר פעולות שאת בטח מכירה, עם הדמויות החמודות של רחוב סומסום. תוכלי להדפיס אותם ולתלות במקומות המתאימים בבית.

ויש בו עוד שלל דפי מידע:

האתר הזה יכול לדבר בשבילך.

אם כל אדם בעולם היה מבקר באתר הזה, העולם שלך היה קצת יותר פשוט.

נכון שהוא לא מושלם, אבל היוזמה עדיין מבורכת, והשיח הציבורי עוזר לכל הילדים והמשפחות שאוטיזם הוא חלק מהיומיום שלהם.

לך נותר רק להעביר הלאה.