מחזקי Qi- איך להבדיל ביניהם ולדעת את מי לבחור?

הרבה מטופלים שלך זקוקים לחיזוק Qi. 

בקבוצת מחזקי Qi אין הרבה צמחים, וכל אחד מהם הוא די מיוחד. לכן, חשוב לך להכיר את כולם לעומק. 

כולם מחזקים Sp, וכמעט כולם גם Lu. 

אבל חלקם מגיעים לכליות או ללב. ולמרות שכולם מחזקים Qi- רק אחד מהם מטפל בלחות…

הנה הייחודיות של כל אחד ממחזקי ה-Qi. 

מחזקי ה-Qi הראשונים: משפחת הג׳ינסנג- Ren Shen

את Ren Shen אי אפשר להחליף. עוצמת חיזוק ה-Qi שלו אינה דומה לעוצמת מחזקי ה-Qi האחרים בקבוצה. הוא נמצא בדרגה אחת מעל כולם. 

במיוחד Hong Shen, ה-Ren Shen האדום, הוא צמח שיודעים כשלוקחים אותו. אף צמח אחר בקבוצה הוא לא בעל פעילות מהירה כמותו. רוחו השפופה של מטופל מותש יכולה להתרומם ביום או יומיים, והוא אכן יודע להיכנס ל-Ht ולתת לו כוח ותקווה. אבל מטופל עם חום- ירגיש תופעות לוואי ממנו באותה מהירות. 

הוא צמח שמכניס הרבה Qi וחום לגוף. במצבי חום- צריך להיזהר בשימוש בו. הוא יכול ליצור כאבי ראש, או אינסומניה- אצל מי שיש לו חום במערכת. ולגרום לעליית לח״ד- שוב, אצל מי שיש לו חום. 

ומצד שני, אצל מי שיש לו חולשת Sp ונטייה לקור- Ren Shen יחזק כמו שאף צמח אחר לא יכול. יש לו תפקוד שפשוט לא נכתב על אף צמח אחר: ״מחזק בעוצמה את ה-Yuan Qi״.  משם ההתייחסות לכליות. Ren Shen יכול לטפל גם במצבי שוק (עוד על כך בכתבה על הפורמולה Sheng Mai San). גם במצבי אובדן דם מסיבי היו נותנים כמויות גדולות של Ren Shen כדי להרים את ה-Qi.  

בניגוד למצופה, צמח שמחזק Sp Qi כל כך, דווקא לא מטפל בלחות. נאמר עליו שהוא יוצר נוזלים. אני בדר״כ לא מצפה ממנו לטפל במצבי יובש. אלא אם מדובר ב-Xi Yang Shen, הג׳ינסנג האמריקאי שהוא דווקא קר ומחזק Yin. אבל התפקוד הזה מזכיר שחיזוק Sp Qi לא תמיד בא יחד עם טיפול בלחות. 

על Ren Shen כתבתי בהרחבה כאן: Ren Shen, שורש אדם

Dang Shen, Tai Zi Shen

Dang Shen ו-Tai Zi Shen הם תחליפי Ren Shen. הם ניטרליים ולא חמים כמותו. הם נכנסים ל-Lu+Sp בלבד ולא לשאר האיברים. גם הם יוצרים נוזלים (ולא מטפלים בלחות). ולעולם אי אפשר לצפות מהם לעבוד מהר כמו Ren Shen. 

בחולים קרדיולוגיים או אונקולוגיים, נוטים להשתמש בהם במקומו, כדי לא להכניס חום. חיזוק ה-Qi שלהם מתון, ולוקח הרבה יותר זמן. וגם אין להם את תופעות הלוואי שלו. אבל גם אין להם את הכוח שלו לחזק בעוצמה את ה-Yuan Qi, או להיכנס ללב. 

Huang Qi  אסטרגלוס

הצמח Huang Qi שונה מ-Ren Shen. לחיזוק ה-Qi שלו יש פוקוס אחר- הוא מתמחה בריאות. גם Ren Shen מחזק את Qi הריאות. אבל דרך שכבת ה-Tai Yin וחיזוק ה-Sp המשמעותי שלו. 

לעומתו, Huang Qi מחזק את הריאות והתפקודים שלהן באופן ישיר. הוא מחזק את ה-Wei Qi ומייצב את החיצון. הוא ידוע מאוד כקיסר של הפורמולה Yu Ping Feng San, שמטפלת בחולשת Wei Qi, הזעות ספונטניות, והתקררויות חוזרות. 

הוא גם יכול להוות בסיס לחיזוק דם, מתוך חיזוק Qi. הפורמולה Dang Gui Bu Xue Tang מבוססת על Huang Qi בכמות גדולה, ו-Dang Gui. אז Huang Qi מכניס Qi. ו-Dang Gui לוקח אותו לכיוון יצירת דם. השילוב של הצמחים האלה יעיל למצבים נוספים- פצעים שאינם נרפאים למשל.

Huang Qi מצטרף ל-Ren Shen בפורמולה Bu Zhong Yi Qi Tang. הפורמולה מטפלת בצניחת Sp Qi על כל תופעותיה. זה הרקע שבו Huang Qi עוזר להרים מעלה את ה-Yang Qi.  

הוא מופיע גם בפורמולות לטיפול ב-Xiao Ke, ויכול לאזן רמות סוכר בדם. וגם משתתף בטיפול בבצקות, או עצירויות מחוסר Qi. 

Bai Zhu

גם ל-Bai Zhu יש תפקוד ייחודי בקבוצה: הוא מייבש לחות. נכון, חולשת Sp Qi מובילה ללחות. היינו מצפים שחיזוק שלו- יסלק לחות אוטומטית. אבל Bai Zhu הוא היחיד בקבוצה שמייבש לחות. 

נאמר שהוא גם מייצב חיצון. זאת בגלל שהוא מופיע יחד עם Huang Qi ב-Yu Ping Feng San. כי Bai Zhu עצמו לא נכנס לריאות, אלא רק ל-Sp St. הדרך שלו לעזור ל-Wei Qi היא דרך חיזוק ה-Sp, בעקיפין. 

ועוד תפקוד שלו הוא הרגעת עובר, כשיש הפלה מאיימת מחולשת Qi. פחות נפוץ. 

Shan Yao  ״תרופה מההר״

את Shan Yao פגשתי בסופרמרקט בסין כשהוא היה טרי. שמחתי, וקניתי לי כמה, לנסות לבשל אותו. הוא נראה כמו תפוח אדמה צר וארוך. 

ואז ניסיתי לקלף אותו. הוא התחיל להגיר נוזלים- כמו ריר דביק שכזה. שטפתי אותו. אבל הוא המשיך להוציא מתוכו עוד ועוד נוזלים דביקים. זה המשיך כשחתכתי אותו. בקיצור- הרפתקת הבישול שלי לא הסתיימה בתבשיל מוצלח… הוא לא מתנהג כמו בטטה. ואם יש לך במקרה מתכון לבישול Shan Yao, אני אשמח לקרוא :)

בקיצור- הסיפור הזה יכול ללמד אותך משהו עליו. הוא לא רק מחזק Qi. הוא גם מחזק Yin ונוזלים- במיוחד בריאות, וגם בכליות. לכן יכול להתאים לטיפול בסכרת. 

אבל, הדביקות שלו עושה אותו מצוין בספיחה. גם של ה-Sp, כשיש שלשול למשל (Shen Ling Bai Zhu San). וגם של הכליות- בריחות שתן, הפרשות, זרע. הוא משמש להדביק את הכדור לעצירת הסכר- Suo Quan Wan. הפורמולה שמטפלת בילדים עם בריחות שתן. 

היכולת שלו עם הכליות, הפכה אותו לחבר בפורמולת הבסיס לחיזוק שלהן. Liu Wei Di Huang Wan. 

Huang Jing

הצמח Huang Jing, תמצית צהובה, Yellow Essence- יש לו שם מקסים.

הוא דומה ל-Shan Yao ביכולת שלו להיכנס לכליות, וגם לחזק Yin. יחד עם חיזוק ה-Qi כמובן. 

אבל… Huang Jing לא מופיע בהרבה פורמולות מוכרות מאוד. ואני אישית לא ראיתי את המורים שלי משתמשים בו הרבה. אבל אם אלמד מניסיון קליני של אחרים- אולי אתחיל לעבוד איתו יותר. 

Da Zao  ״תמר גדול״

קודם כל- Da Zao הוא לא באמת תמר, ובהשוואה למג׳הול- הוא גם לא גדול. 

אבל הוא צמח עדין ומקסים. מתון בחיזוק Qi, ומשתתף בפורמולות כדי למתן צמחים אחרים. בהרבה מקרים יחד עם Sheng Jiang ו-Gan Cao, בפורמולות של Zhang Zhong Jing. 

צריך רק לשים לב לדביקות שלו, שיכולה להחמיר מצבי לחות. 

הוא גם מעט מזין דם ויכול להרגיע נפש. בגלל היכולת הזו הוא נמצא בפורמולה Gan Mai Da Zao Tang, להרגעת נפש. הפורמולה הזו מורכבת מצמחי מאכל עדינים. והיא יכולה להשפיע על הנפש ולסייע לטיפול בחרדה ודיכאון. מודיפיקציה אחת שלה הפכה לפורמולת הפטנט Reliqua. נדב קתאלי, מורה וקולגה יקר, היה מהמפתחים של הפורמולה הזו. 

Gan Cao  ליקוריץ

הוא כמובן המשרת הנפוץ ביותר בפורמולות, אבל יש בו הרבה מעבר. על כל הסודות שמסתתרים מאחורי החזות התמימה שלו כתבתי כאן: על Gan Cao, האדמה והלב. שימו לב לאפקטים הפרמקולוגיים העיקריים שלו שהזכרתי שם… 

מבחינת חיזוק ה-Qi: הוא מהמתונים בקבוצה. הנוכחות שלו בפורמולות תהיה ברוב המקרים כמשרת, ובדר״כ במינון נמוך. אז אם כתבת אותו בפורמולה- אי אפשר לצפות לחיזוק Sp משמעותי. הוא פשוט הטעם המתוק שיעזור לפורמולה להתקבל בברכה בגוף המטופל. זה נשמע זניח. אבל זה תפקוד חשוב מאוד. לא סתם הוא הצמח הנפוץ ביותר במרשמים של צמחי מרפא סיניים. 

אלה מחזקי ה-Qi

וההבדלים ביניהם. על איזו קבוצה היית רוצה לקרוא בפעם הבאה שאפרסם השוואה כזו? כתבו לי בתגובות למטה. 

 

2 תגובות

שלח תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.