מחזקי דם- Shu Di, Dang Gui ועוד- איך לדעת את מי לבחור?

מחזקי דם… הם איתך כל יום. 

למרות שזו קבוצה קצרה, הגיוני שכל יום בקליניקה, היד שלך תקטוף אחד ממחזקי הדם. ככה זה אצלי. אני חושבת שלא היה יום בקליניקה שלא הושטתי את היד למחזק דם אחד לפחות. 

כי הם לא רק מחזקי דם

הצמחים האלה הם הבסיס של חיזוק כליות, הנעת דם, ומשתתפים גם בהנעת Qi. 

זה הופך אותם לצמחים נפוצים מאוד. ולכן חשוב לך להכיר כל אחד מהם טוב טוב, ולעומק. 

Shu Di Huang רהמניה

שחור, דחוס, דביק וכבד. Shu Di צועק Yin בכל מהותו. הוא Yin בתוך ה-Yin. החזק בין מחזקי הדם וה-Yin שאפשר מהצומח. הוא כל כך מחזק ומזין, שאומרים שהוא יכול גם לחזק Jing. זה בטח לא נאמר על הרבה חומרים מהצומח. 

הוא אחד הצמחים הכי בסיסיים במטריה מדיקה. כי על Shu Di מבוססות רוב הפורמולות לחיזוק הכליות בספר. ועל חיזוק הדם שלו, יתבססו גם פורמולות להנעת דם. 

מכיוון ש-Shu Di הוא ייני, כבד ודביק, הוא יכול להכביד על מערכת העיכול. לפעמים נוסיף צמח מניע עיכול ל-Shu Di, כדי לעזור לעיכול שלו. למשל- Mu Xiang, Sha Ren. 

הוא חמים, בניגוד ל-Sheng Di Huang, הרהמניה הלא מעובדת. Sheng Di הוא מקרר דם (וגם חום מחוסר), מקרר את הלב ומזין Yin ונוזלים. Sheng Di פחות מכביד מ-Shu Di, ולכן לפעמים ישתלם לך להחליף ביניהם.

רוצה להבין לעומק את Shu Di Huang, ו-Sheng Di Huang? זה המקום.  

Dang Gui אנג׳ליקה סינית

Dang Gui הוא אחד הצמחים המפורסמים במטריה מדיקה. שמו הולך לפניו, והרבה מטופלות (ומטופלים) יקראו עליו באינטרנט לפני שיגיעו אליך. 

בשונה מ-Shu Di, הוא Yang בתוך ה-Yin. הוא חמים וחריף, ולכן בתוך ההזנה יש לו תנועה. הוא מחזק דם אבל גם מניע אותו. ההנעה ש-Dang Gui מוסיף לחיזוק הופכת אותו להיות צמח מאוד פופולרי בפורמולות.

רואים אותו כמעט בכל פורמולה לחיזוק או הנעת דם. Si Wu Tang, Tao Hong Si Wu Tang, Dang Gui Bu Xue Tang, וגם ב-Xiao Yao San המפורסמת. כמובן שהוא יקח חלק בהרבה פורמולות גינקולוגיות.

הוא גם יכול לטפל בעצירות מחוסר דם. 

  • הראש שלו, Dang Gui Tou, מדגיש את חיזוק הדם. 
  • הזנב שלו, Dang Gui Wei, מדגיש את הנעת הדם.
  • ו-Dang Gui כולו עושה גם וגם- יותר מחזק, אבל מניע כמעט באותה מידה.   

Bai Shao פאוניה לבנה

Bai Shao הוא צמח וורסטילי מאוד. הוא מחזק דם קריר, ונאמר עליו שהוא יכול לרכך את הכבד. כשהכבד חסר דם הוא יכול להיות קשה, לא מוזן. קצת כמו ספוג יבש. Bai Shao יכול להזין אותו בדם, ובחמיצות שלו גם להזין ולרכך אותו.

לכן, הוא צמח נפלא גם לתקיעות Qi, ומופיע מיד אחרי Chai Hu בפורמולות הבסיסיות להנעת הכבד: Si Ni San, ואחריה גם Chai Hu Shu Gan San. 

עוד בן זוג של Bai Shao הוא Gui Zhi. הם מופיעים יחד בפורמולה Gui Zhi Tang, לטיפול במצבי רוח קור כשיש חוסר איזון בין Ying Qi ל-Wei Qi. במצב כזה, Bai Shao ידע להזין את ה-Ying Qi ו-Gui Zhi ייקח פיקוד על ה-Wei Qi, ויסייע לשחרור החיצון. 

הוא מופיע גם כצמח שיכול לעזור לספוח- בגלל החמיצות שלו. כך הוא יכול לשמור על ה-Yin.

והוא גם יכול לטפל בכאבים מכווצים. Shao Yao Gan Cao Tang היא פורמולה שמכילה שני צמחים בלבד. Bai Shao ו- Zhi Gan Cao. זו פורמולה קטנה אבל יעילה מאוד לכאבים מכווצים- בבטן, וגם בשרירי השלד.

חייבים להזכיר איתו גם את Chi Shao- שגם הוא צמח חמוץ. זו הפאוניה האדומה. Chi Shao מקרר דם ומניע אותו. אז הוא פחות מחזק, אבל יותר מקרר ומניע מ-Bai Shao. בספרים, הוא מופיע במקררי דם או במניעי דם. במצבי תקיעות דם, Chi Shao יהיה בחירה מוצלחת יותר מ-Bai Shao. אבל כשצריך להזין- Bai Shao יתאים יותר.

He Shou Wu 

He Shou Wu הוא מחזק דם, והראשון שעולה לרוב ההרבליסטים הסיניים בראש כשמדובר על נשירת שיער. משמעות השם שלו מעידה על התפקוד הזה: ״מר He שחור השיער״.

הוא מחזק דם ו-Yin- לא חזק כמו Shu Di, אבל גם לא מכביד כמוהו. וגם עליו נכתב שהוא מחזק Jing. למה? כתבתי את האגדה אודותיו כאן.

כשהוא מעובד (Zhi He Shou Wu), הוא מחזק כמו שכתבתי עד עכשיו. כשהוא לא מעובד (Sheng He Shou Wu), הוא מסלק חום ורעילות מהעור, ומטפל בעצירות.

בשנת 2019 פורסם מחקר לגבי He Shou Wu. בשורה התחתונה היה כתוב שהוא יכול לפגוע בכבד. אבל כשנכנסים לקרוא את המחקר רואים שזה לא כ״כ חד-משמעי. בכתבה הזו סקרתי את המחקר. זאת כתבה חשובה כדי לדעת להשתמש בו באחריות. 

Long Yan Rou

בעיניי הוא הצמח הכי טעים ברפואה סינית! וכל הרבליסט סיני יודע שזה לא מובן מאליו… :-) זה סוג של ליצ׳י קטן, עם קליפה צהבהבה חלקה (לא מחוספסת כמו ליצ׳י). אפשר למצוא אותו בסין או בצ׳יינה טאון במדינות אחרות כפרי טרי לאכילה. כצמח מרפא הוא מיובש ומעובד. 

Long Yan Rou הוא צמח עדין, מחזק דם ומרגיע נפש. בעיקר לשימוש בענייני חולשת Sp Qi ו-Ht Bld. באיזו פורמולה מפורסמת? Gui Pi Tang, לטיפול במחשבות יתר, שכחה, קשיי ריכוז, אינסומניה וכו׳. הוא נחמד מאוד גם להוספה לתזונה, בדייסה למשל.

ו.. E Jiao

E Jiao הוא חומר כבד, דחוס ודביק. מיוצר בתהליך ארוך מעור החמור. מחזק דם חזק, ובדביקותו יכול גם להפסיק דימום. הוא יכול גם להזין וללחלח את הריאות, במצב חוסר Yin. הוא דביק מאוד ומכביד יותר מ-Shu Di.

אבל אי אפשר להשתמש בו בארץ, ולכן לא אכתוב עליו הרבה. חשוב לי לכתוב רק על צמחים שכדאי לך להתלבט לגביהם בכתיבת פורמולה. 

סיכום קצרצר- מחזקי דם

  • Shu Di Huang מחזק דם, Yin, Jing, Ht+Liv+Kid. מזין ומכביד. בסיס לחיזוק Kid.
  • Dang Gui  מחזק ומניע דם (חריף). 
  • Bai Shao קריר, חמוץ, מרכך את הכבד (ומסייע להנעה וקירור שלו). 
  • He Shou Wu מחזק דם, Yin, Jing פחות מכביד, לנשירת שיער, זהירות בבעיות כבד (מערביות). 
  • Long Yan Rou במעורבות Ht.

על איזו קבוצה יהיה לך חשוב לקרוא בפעם הבאה? אני אשמח לשמוע ממך בתגובות למטה:

0 תגובות

שלח תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.