איך לזכור צמחים? 7 תשובות לשאלה שכל סטודנט לרפואה סינית שואל את עצמו

מה זה? איך אפשר לזכור את זה?

זה קרה לך ממש בשיעור השלישי של לימודי צמחים. 

ידעת שצמחים הם יעילים וחזקים, וממש רצית לעבוד איתם. בשיעור הראשון הייתה לך המון מוטיבציה. 

אחרי Ma Huang ו-Gui Zhi, זה נראה לך אפשרי.

אוקיי, שמות בסינית. אבל לצמחים יש תפקודים כמו לנקודות, ואפשר לעשות את זה. 

אבל כשהגיע השיעור הבא, הגיע הרגע שבו הבנת שיש הרבה, הרבה צמחים ללמוד. זה לא נגמר ב-Ma Huang ו-Gui Zhi. וזה נהיה הרבה פחות פשוט. הקצב התגבר, ופתאום התחלת ללמוד בשיעור 10, 12, 15 צמחים. לכולם שמות בסינית, לכולם כמה תפקודים. איך אפשר לזכור צמחים?

אי אפשר לראות אותם על הגוף כמו נקודות. 

אז היו בחנים. התכוננת כמו שצריך. עברת יפה, וקיבלת גם מאיות. 

אבל אז הגיע עוד שיעור, ועוד שיעור. ועוד צמחים, ועוד צמחים. 

כל פעם למדת את הצמחים מהשבוע האחרון, התאמצת לזכור את השמות והתפקודים. אבל שכחת לגמרי את הצמחים שהיו לפני- מי יכול לזכור את כולם?

אז איך, איך אפשר לזכור צמחים?

1. לבחור את החשובים ביותר

יותר קל ללמוד 4 צמחים מאשר 10 צמחים. אז נכון, אפשר להיות פרפקציוניסטים ולנסות ללמוד את כל הצמחים בקבוצה בצורה מושלמת. אבל חלק מהצמחים האלה לא יופיעו בפורמולות כמעט. או שהם יהיו פחות שימושיים ברוב הקליניקות אצל רוב המורים.

כל הצמחים חשובים, זה נכון. אבל אין מה לעשות, חלק מהם חשובים פחות. אז בכולם כדאי להשקיע זמן. אבל עדיף להשקיע את רוב הזמן בצמחים החשובים יותר. 

לסטודנטים שלי בקמפוס ברושים אני אומרת בסוף כל שיעור, במי כדאי להשקיע את רוב הזמן. 

זה כמו להגיע לבופה של בית מלון (היו ימים…). הכל נראה מעולה. אבל ברור לך שלא יהיה לך מקום בבטן לכל מה שיש שם. אז קודם כל צריך לקחת מהדברים הכי טעימים, הפחות-יומיומיים, אלה שלא יצא לך לאכול במקום אחר. בשבילי זה כמעט תמיד עלי גפן. אחר כך אפשר להוסיף אורז לבן, במקום שנשאר לך בבטן. 

גם בראש שלך לא יהיה מקום לכל הצמחים.

לא על החודש הראשון, וגם לא על השנה הראשונה. אפשר להכיר בזה, וזה בסדר. ואז לבחור להכניס לראש את הצמחים ההכרחיים. בהמשך, אחרי שכבר יהיו לך את הכי חשובים, אפשר להוסיף עוד. 

2. להמציא אסוציאציות, שירים וסיפורים

לא קל ללמוד שמות של צמחים בסינית. ודרך טובה להרבה סטודנטים לזכור אותם היא המצאות של אסוציאציות, שירים וסיפורים. 

שיעור צמחים יכול להפוך לשיעור ביצירתיות. בלי גבולות. לספר סיפורים, להלחין שירים, ולהשתמש בכל דרך אפשרית כדי לזכור את התפקודים עם השמות של הצמחים. כדאי לכתוב או להקליט את הסיפורים והשירים, כי אח״כ לפעמים קצת שוכחים אותם. 

בסוף, זה כיף ומצחיק. ומצטרף לטיפ הבא.

3. ללמוד בקבוצה

זה עוזר מאוד להמציא אסוציאציות, שירים, סיפורים, ואפילו ריקודים על הצמחים. אבל חשוב מאוד למצוא קבוצה שמתאימה לך. שנוח לך בה, שהלימוד מרגיש בה זורם, ושלא עוסקת בלרכל על שאר השכבה רוב הזמן.. :)

הלימוד לצמחים יכול להיות חוויה די כיפית ומצחיקה, וקצת פחות מתישה, כשעושים אותו עם חברים. לפעמים יציאה של אחד מהחברים שלך תזכיר לך צמח כל החיים.  

4. לצייר ציורים, ולבחור צבע לכל קבוצה

אלה כלים ויזואליים, שקוראים לעוד נוירונים כדי ליצור קשרים חזקים יותר במוח. 

אני הייתי מציירת ליד הצמח דברים שיזכירו לי את התפקודים שלו. יש מי שאוהב לצייר את הצמח עצמו. אם ציור זה משהו שקרוב לליבך וגם אם לא- זה עדיין משהו שיכול לעזור. דומה קצת לספרי צביעה של אנטומיה- שרירים, עצמות וכו׳..

משהו שאני תמיד תמיד ממליצה עליו:

לבחור צבע לכל קבוצה, ולכתוב את שמות הצמחים באותו צבע. זה ממש עוזר כדי לזכור לאיזו קבוצה שייך כל צמח. 

זה מה שאני עשיתי, ואני עדיין זוכרת את הצמחים בצבעים. למשל: משחררי חיצון לרוח קור בצבע תכלת. כל הצמחים בקבוצה מופיעים אצלי בצבע הזה. 

ואז, כשלומדים פורמולות, כדאי להשתמש באותם צבעים לכתוב את השמות של הפורמולות, ובתוך כל פורמולה לכתוב כל צמח בצבע שלו (מהקבוצה שממנה הוא הגיע). הראיתי דוגמא בסרטון. 

5. להשתמש בכלים שיצרו אחרים

ברור לך שהקושי ללמוד צמחים לא התחיל אצלך, נכון? 

אז יש אנשים שחשבו מה לעשות. אחד מהם יצר את Herb Zoo. אלו קלפים חמודים של צמחים. כל קבוצה מופיעה בצבע מסוים, ולכל קבוצה יש בעל חיים משלה. לכל צמח יש קלף, וציור עם אותו בעל חיים שמבטא את התפקודים של הצמח. 

זה מעולה, כי זה לוקח את הטיפ הקודם ומיישם אותו חזק. עוזר לך גם לראות את התפקודים של הצמח ויזואלית. 

אבל לא תמיד זה יעיל, כי אחרי שרואים הרבה מאוד ציורים כאלה, מתחילים לשכוח איזה ציור שייך לאיזה צמח. בעיניי, הכי טוב להשתמש בקלפים האלה לצמחים מאתגרים במיוחד. למשל כאלה עם הרבה תפקודים, או כאלה שהיה לך קשה למצוא להם אסוציאציות בעצמך. 

כששומרים את הקלפים לכמה צמחים מיוחדים- זה עוזר להם להיות יותר יעילים, במקום לעשות לך סלט בראש. 

יש עוד משהו שאני פחות אוהבת בקלפים האלה. כשאני מלמדת, אני תמיד מדגישה את התפקודים החשובים יותר, ואומרת את מה פחות חשוב לזכור. הקלפים מבטאים את כל תפקודי הצמח, בלי קשר לכמה שימושי בקליניקה כל אחד מאותם תפקודים. אבל הם עדיין חמודים מאוד.

6. לכתוב סיכומים ולהדביק במקומות שונים בבית

זו דרך לשנן את הצמחים. אפשר להשתמש בטוש מחיק על המראה באמבטיה או בחדר השינה. לכתוב אותם על אריחי המקלחת. על חלונות. העיקר שהם יהיו בתודעה שלך הרבה. 

7. את הטיפ הכי הכי חשוב שמרתי לסוף.

הכי הכי יעיל וחשוב: המחברונת. בעיניי, לא נכון ללמוד צמחים בלעדיה. למה הכוונה? 

האם יש לך כרטיסיות לנקודות דיקור? האם חשבת (או הכנת) כרטיסיות גם לצמחים? 

זאת טעות בעיניי. למה? כי אין שום דבר שמאגד את הכרטיסיות בצורה יעילה. נכון שיש אוגדנים, אבל כמה פעמים קרה לך שלא הכנסת אליהם את כל הכרטיסיות? וכמה זה מעצבן לחפש בין הכרטיסיות איזה צמח בודד שיתאים לך? כרטיסיות טובות בעיניי רק לדבר אחד: הכנה למבחן. כי אפשר לכתוב שם בצד אחד, ותפקודים בצד שני. אבל ללימוד יומיומי, ולשימוש בעתיד בקליניקה- הן לא יעילות. 

המחברונת היא מחברת קטנה, בגודל כרטיסיה, שבתוכה אפשר לכתוב את כל הצמחים לפי קבוצות. למה זה טוב? כי הדפים שלה מאוגדים יחד, הם לא מתפזרים ונופלים לשלוליות, ואפשר לקחת אותה לכל מקום בגלל שהיא קטנה. זה סופר נוח לפתוח אותה, ולהתחיל לקרוא קבוצה.

המחברונת יכולה ללכת איתך לכל מקום, ולוקחת את הצמחים איתך בכל נסיעה ברכבת או באוטובוס. וגם באוטו, כשמצאת חניה 10 דקות יותר מוקדם. במקום לגלול פיד אינסופי באינסטגרם, אפשר לפתוח אותה, ולחזור על קבוצה של צמחים. 

לפני שהולכים לישון, אפשר לחזור על קבוצה אחרת. ובהפסקה לפני שיעור צמחים, אפשר להשתמש בה כדי לחזור על הצמחים למבחן.

אין דבר יותר יעיל כדי לזכור את הצמחים- מלחזור עליהם. והמחברונת היא כלי העבודה הכי יעיל כדי לעשות את זה. הכי קומפקטית.

למה המחברונת הרבה יותר טובה מבנסקי? 

כי בנסקי הוא ספר ששוקל כמו תינוק, כ-3.2 קילו. זה יכול להיות אימון מצוין להורות, אבל לא לנוחות נשיאה. את בנסקי משאירים בבית, קוראים בו להרחבת הידע. אבל כדי לעזור לך לזכור צמחים, המחברונת מנצחת, פשוט כי היא יכולה לבוא איתך לכל מקום. 

והיא לא טובה רק בשלב של הלימודים. היא יכולה ללכת איתך גם להתמחות, גם לקליניקה. הרי לוקח זמן עד שכל הצמחים נכנסים באמת לראש. ובינתיים, זה ספרון כיס שיעזור לך להיזכר בצמח בכל הרצאה של אורח מחו״ל שידבר מהר על צמחים. 

בקליניקה, היא תוכל לעזור לך למצוא מודיפיקציות לפורמולות. והרי מודיפיקציות עושות את כל ההבדל. כשבא לך למצוא מניע דם שהוא גם קריר ונכנס ל-Liv במיוחד… דפדוף קצר בה יזכיר לך את Yu Jin. 

אז את המחברונת אני אומרת לכל הסטודנטים שלי להכין לעצמם. ובסרטון אני מראה לך איך שלי נראית. והיא הדבר הכי חשוב כדי לזכור צמחים ולעבוד איתם באמת. היא תישאר איתך אחרי שהכרטיסיות יאבדו בשלוליות, ואחרי שהציורים כבר יישכחו. 

היא כל כך חשובה, שהחלטתי להוציא את המחברונת האישית שלי לאור. זו שהלכה איתי בארץ, ונסעה לסין פעמיים, וחזרה. זה פרוייקט בעבודה, ואני ממש מתרגשת ממנו. מבטיחה לעדכן כשזה יקרה. במיוחד את מי שמקבל ממני מיילים… (צריך להירשם בחינם למדריך המהיר לכתיבת פורמולה בשביל זה).

אז איך לזכור צמחים 

ביצירתיות. צבעים, שירים, סיפורים, חברים. 

אבל הכי הכי חשוב: להכין לך מחברונת. להסתובב איתה לכל מקום, ולפתוח אותה כל פעם שיש לך 10 דקות פנויות. 

אני מבטיחה- אם זה חשוב לך, בסוף, זה ייכנס. כל הצמחים יחיו אצלך בראש, לבריאות המטופלים שלך. 

4 תגובות

  1. פנינה את משהו משהו. אולי אתחיל להכין לי מחברונת – הרבה אחרי שסיימתי להיות סטודנטית אבל מוטב מאוחר וכו'

    השאר תגובה
    • בטח מוטב! מחברונת זה תמיד מוטב בעיניי :)

שלח תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.