פורמולות פטנט של צמחי מרפא סיניים – מה שכל מטפל צריך לדעת

צריך להודות.

זה דגדג לך באצבעות יותר מפעם אחת.

היה די קשה לכתוב פורמולה. לא היה לך זמן להתחיל לפתוח סיכומים וספרים, להשוות בין מקורות. לדוג מודיפיקציות בעמל רב. להמציא מינונים. להלחים שתי פורמולות כי זה מצב מורכב. ומי בכלל יודע אם האבחנה שלך נכונה?

בכנס נתנו לך חוברת. היא קרצה לך מהמדף, מעוצבת לעילא, קלילה וחייכנית. במקום לפתוח 5 ספרים בגודל בלוק לבניין, אפשר לפתוח רק אותה. זו חוברת פורמולות פטנט.

יש אינדקס לפי מצבים מערביים. גלי חום? יש. אינסומניה? גם. סינוסיטיס? סגור. מול כל סינדרום- יש פורמולה. סעי לשלום, המודיפיקציות כבר בפנים.

אז חשבת לעצמך, בעצם למה לא? היצרניות אמרו עליהן המון דברים טובים. שיטוי מיצוי מתקדמות, ריכוז גבוה של חומרים פעילים. והעיקר- מישהו כבר עשה בשבילך את העבודה. לא צריך לעשות מודיפיקציות, ולא לשבור את הראש. גם המחיר יכול להיות נמוך יותר. יעשו לך הנחה על כמות.

מה רע?

זה לא תמיד עובד.

כן, הבעיה בפורמולות פטנט היא שהן לא תמיד עובדות.

אני שומעת מה עובר לך בראש. גם פורמולות ברקיחה אישית לא תמיד עובדות. וגם תרופות מערביות לא תמיד עובדות. לפעמים בגלל אבחנה לא מדויקת. לפעמים בגלל מינון לא נכון. יכולות להיות הרבה סיבות.

אבל לפורמולות פטנט יש סיבות נוספות שמורידות להן יעילות. סיבות שלא שייכות לפורמולות ברקיחה אישית.

האם באמת יש פורמולת פטנט לכל מצב?

לא. וזו סיבה שפורמולות פטנט הן לא מדויקות מספיק. למקרים מורכבים- קשה למצוא פורמולת פטנט מתאימה.

הבה נדמיין ז׳קט. קנית אותו בחנות ממוצעת. הוא יושב עליך לא רע. הכתפיים ממלאות אותו יחסית בסדר. הזרועות באורך טוב, אולי צריכות קיפול קטן. סה״כ יצאת מרוצה.

ועכשיו נדמיין ז׳קט שקנית אצל מעצב. הגעת לסטודיו, מדדו לך אותו, החייט שם סיכות בכל כיוון. הצרו מעט את המותניים, מילאו מעט את הכתפיים. הז׳קט הזה מתאים לך כמו כפפה ליד. הוא נוצר בדיוק למידות שלך, וגורם לך להרגיש מיליון דולר.

אבל מה אם יש לך מידות מיוחדות? טורסו קצר במיוחד? זרועות ארוכות במיוחד? בשבילך יהיה קשה למצוא ז׳קט בחנות רגילה.

הז׳קט בחנות רגילה הוא כמו פורמולת פטנט. הז׳קט שקנית בסטודיו הוא כמו פורמולה ברקיחה אישית. למקרים מורכבים- קשה למצוא פורמולת פטנט שתתאים בדיוק. והרי רוב המטופלים שלך הם מקרים מורכבים, לא?.. יש להם גם עודף וגם חוסר, גם לחות וגם יובש…

בפורמולות פטנט אין מודיפיקציות.

במבט ראשון זה היה נראה נחמד- לא צריך להתאמץ. אבל מודיפיקציות הן הלב של רפואת הצמחים. בהן משתמשים כדי לטפל בדיוק במי שהגיע אליך. לא בגרסה גנרית שלו, אלא ממש בו.

יש לך מטופל עם עייפות, חולשת Sp וליחה בגרון. נתת לו בפטנט את Liu Jun Zi Tang. שבוע אחד הוא הגיע פתאום עם עצירות. אם זה היה מרשם אישי אפשר היה להוריד צמח מייבש, ולהוסיף מלחלח. אבל זאת פורמולת פטנט, אז צריך לחפש פורמולה חדשה.

בשבוע שאח״כ יש לו כאבים בכתפיים. במרשם אישי מיד אפשר להוסיף צמח שיטפל בהם. בפורמולת פטנט- אולי הבחירה שלך תהיה לא להתייחס אליהם. אחרת, שוב צריך פורמולת פטנט חדשה שתטפל בכאבים.

ומה אם הפורמולה התחילה לעזור, אבל זה לא מספיק?

ניסית להעלות מינון, אבל זה לא עזר. שם נגמרו האפשרויות. שוב צריך לחפש פורמולה חדשה. במרשם אישי- יש הרבה לעשות. אפשר להוסיף עוד צמחים שיעילים למצב. אפשר להוריד צמחים פחות יעילים מהפורמולה. אפשר להעלות מינון של הצמחים שמתייחסים ישירות לסימפטום. מה שמביא אותנו לבעיה נוספת:

בפורמולות פטנט אי אפשר לשחק עם מינונים.

פורמולות פטנט לא נותנות לך לשנות את מינוני הצמחים בהן. ברוב המקרים זה בסדר. כי כשיש מינון לקיחה יומי מוגבל- ההבדל הוא לא גדול.

אבל לפעמים- זה כן משמעותי. כשיש מעט צמחים, או כשיש צמח שחשוב לך לתת יותר (או פחות) ממנו. למשל, אם בחרת פטנט של Liu Wei Di Huang Wan לחיזוק כליות. ומה אם למטופלת שלך יש תכיפות במתן שתן? זה הרי סימפטום נפוץ בחולשת כליות. אז מה לעשות שבפורמולה הקלאסית קיימים Fu Ling, Ze Xie המשתנים? בפורמולת פטנט אין לך מה לעשות עם זה. אי אפשר להוציא אותם מהפורמולה, וגם לא להוריד את המינון שלהם.

ומה אם המטופל שלך מקבל פורמולה מחממת? לעיתים צריך להוריד מינון של צמחים מחממים, למשל כשמזג האוויר מתחמם. בפורמולת פטנט, אי אפשר לעשות את זה. אם הפורמולה גורמת ליותר מדי תופעות של חום אצל המטופל- צריך להפסיק להשתמש בה.

בשני המקרים האלה אפשר להוריד את מינון הלקיחה היומי. זה יכול לפתור את תופעות הלוואי, אבל גם להוריד מהיעילות. 

ועוד משהו-

מי אמר שהמודיפיקציות לפורמולות קלאסיות הן יעילות?

רבות מפורמולות הפטנט נושאות שמות של פורמולות קלאסיות. ההיגיון אומר שאם כך, הצמחים בפורמולות האלה הם בדיוק הצמחים שיש בפורמולות הקלאסיות. אבל זה לא תמיד כך. בהרבה מקרים, פורמולות פטנט הן מודיפיקציות של פורמולות קלאסיות. אי אפשר לדעת את זה בלי להסתכל על התווית, ולהשוות לפורמולה המקורית.

היה נחמד לחשוב שהמודיפיקציות המודרניות תמיד יעילות יותר מהפורמולות הקלאסיות. אבל גם זה לא תמיד כך. אלפי שנות רפואת הצמחים הסינית יצרו פורמולות במבנה מסוים. ואולי אנחנו לא מיומנים יותר ממסורת בת אלפי שנים.

גם הרבליסטים עושים מודיפיקציות לפורמולות, אבל רק לצורך מטופל ספציפי. אני לא משנה מראש פורמולה קלאסית. אם יש צורך, אני מוסיפה ו/או מורידה צמחים כדי שהיא תתאים למטופל יחיד.

הבעיה הגדולה השניה עם פורמולות פטנט

אם הן לא עובדות, מטופלים חושבים שרפואת צמחים סינית לא עובדת. וגם מטפלים. וזה חבל מאוד. כי מרשם אישי היה יכול להצליח איפה שפורמולת הפטנט כשלה. נכון שגם מרשמים אישיים יכולים להיכשל. אבל כאמור- לפורמולות פטנט יש חסרונות מובנים שמורידים מראש את היעילות שלהן. ברבים מהמצבים, לפחות.

כשמטפלים חושבים שהטיפול לא עובד, גם זה עצוב. כי זה גורם להם לוותר על הכלי הזה. וצמחים זה כלי מצוין.

אבל פורמולות פטנט יכולות גם להציל אותך

יש מקום אחד שהן זורחות בו. מצבים אקוטיים שאי אפשר היה לצפות מראש. למשל: יש לך מטופלת שמגיעה לקליניקה בגלל דלקות חוזרות בדרכי השתן. אבל פתאום היא מגיעה עם צינון. לא הגיוני לשלוח לה מרשם אישי, כי עד שהוא יגיע אליה… זה עלול להחמיר או לעבור, ואז לא יהיה צורך בפורמולה. במקרה כזה, כדאי למצוא פורמולת פטנט מתאימה (למשל Jing Fang Bai Du San) בחנות הקרובה אליה. היא תוכל להתחיל טיפול מיד, כדי לשפר מיד את המצב ולמנוע החמרה.

אז בעצם, למה לא לשלוח אותה לקנות פורמולת פטנט לדלקות בדרכי השתן? כי זה מצב שאפשר לצפות מראש (זו הסיבה שהיא הגיעה). עדיף לכתוב לה מרשם אישי שיתאים בדיוק לתופעות הדלקת שלה. הפורמולה האישית הזו תשב על המדף ותחכה לדלקת. למרשם אישי מדויק יהיה סיכוי גדול יותר לעזור לה לעצור את הדלקת מהר, לפני שתגיע לשלב האנטיביוטיקה.

פורמולת פטנט מודרנית שיצא לי להשתמש בה בעצמי- Isatis, וגם איסטיס ספריי לגרון. כשהייתי בחופשה באילת לפני כמה שנים, פתאום הופיע לי כאב גרון. זה לא היה צפוי, והייתי צריכה פתרון מהיר. אז חיפשתי בית מרקחת באילת שמכר פורמולות פטנט סיניות. נכנסתי, קניתי את שתיהן- ותוך יום כבר הרגשתי הרבה יותר טוב.

האם יש עוד מצבים שפורמולות פטנט יכולות להיות טובות בהם? בהחלט. האם זה צריך להיות הסטנדרט? כדי לטפל מדויק, לא.

קשה לך לכתוב פורמולות בעצמך?

הבנת שפורמולות פטנט הן לא תמיד הפתרון האולטימטיבי. מה עושים בכל זאת? איך לומדים לכתוב פורמולות בקלות, בלי לשבור את הראש כל פעם? על כך בדיוק כתבתי כאן: איך נותנים צמחים כשאין ניסיון.

בינתיים חשוב לזכור שפורמולות פטנט הן דבר חשוב בגלל הזמינות שלהן. אבל רפואת צמחים מדויקת באמת- צריכה להיות במרשמים אישיים. כך עובדים הרופאים הטובים בסין.

וזה לא מאוד קשה ללמוד, אם זה באמת חשוב לך.

 

0 תגובות

שלח תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.