מחזקי Yang – איך לדעת את מי לבחור?

זה קרה לך בשיעור בודדים. 

עברתם על מחזקי Yang, שמעת עוד צמח ועוד צמח. ובשלב מסוים היה נראה לך שכולם אותו דבר. 

איך בכלל אפשר להבדיל בין הצמחים? לפעמים נראה שרק השם שלהם שונה. 

גם בקליניקה זה מפריע לך לפעמים. הלכת לקבוצה לחפש צמח, ולא הצלחת להבין את מי לבחור. 

מה אמורים לעשות? אן דן דינו? לבחור את כולם?

איך לבחור צמחים מתאימים מתוך הקבוצה

לכל מטפל עם ניסיון יש צמחים שהוא אוהב. ופורמולות שהוא הכי אוהב. כי הם אלה שהביאו לו הכי הרבה תוצאות בקליניקה. אחרי שהוא למד אותם מהמורים שלו. 

כשלומדים אצל מורה הרבה זמן, מקבלים את הניסיון שלו. מתחילים לאהוב את הפורמולות שלו. ואת הצמחים שלו.

לתלמידים שלי בתכנית הליווי הקליני אני מספרת על הצמחים שאני הכי אוהבת. אנחנו עוברים בכל מפגש על קבוצת צמחים. ואני מספרת איך אני משתמשת בכל צמח בקליניקה שלי.

אבל אני גם מקבלת שאלות כאלה במייל. על איך לדעת איזה צמח לבחור. אז החלטתי להתחיל לכתוב על קבוצות צמחים. לקחת כל פעם קבוצה אחרת, ולעשות סיכום שלה. 

יש די הרבה קבוצות בספר, אז זה פרוייקט שייקח זמן. אבל נתחיל במחזקי Yang. למה דווקא הם? בגלל הבטחה לסטודנט שלי :)

מחזקי יאנג 

כל הצמחים בקבוצה נכנסים לכליות. חולשת Kid Yang יכולה לגרום בין השאר ל:

  • שתן רב, תכוף ובהיר, בריחת שתן, טפטופים
  • תחושת קור
  • כאב וחולשה בגב התחתון ובברכיים
  • ספרמטוראה
  • בעיות פוריות (במיוחד של הגבר), קושי בתפקוד מיני, ליבידו נמוך

הקבוצה כוללת הרבה חומרים שלא מאושרים לשימוש בארץ. למשל Lu Rong מסוגים ועיבודים שונים, Ge Jie, Zi He Che ועוד. 

הנה מחזקי Yang שאפשר להשתמש בהם בארץ, וההבדלים ביניהם:

Rou Cong Rong

מחזק Yang, מחמם את הרחם וגם מלחלח מעיים. אחת הפורמולות שמשתמשות בו היא Ji Chuan Jian, שמיועדת לעצירות מחוסר Yang. זה מצב שמופיע בדר״כ במבוגרים, שלא פעילים גופנית, ויושבים הרבה. 

Suo Yang

משמעות שמו היא ״לנעול את ה-yang״. על כן, כחלק מחיזוק Kid Yang הוא יעיל לקשיים בתפקוד המיני אצל גברים. גם הוא יכול לטפל בעצירות, כמו Rou Cong Rong. 

Bu Gu Zhi

מיטיב לשמור על השתן. הוא, בניגוד לקודמיו, מפסיק שלשול. בנוסף, הוא יכול לעזור לכליות לתפוס Qi. חולשת כליות שגורמת לקשיי נשימה היא סיבה לאסתמה, למשל. אבל רבים מהסובלים מאסתמה הם ילדים, שנוטים לסבול מחום. ו-Bu Gu Zhi הוא חמים למדי. אז צריך לשים לב להתאמת הטמפרטורה שלו למצב המטופל. 

Yi Zhi Ren

שומר גם הוא על השתן, וחבר בפורמולה Suo Quan Wan. הכדור ל״עצירת הסכר״. מתאימה לילדים עם בריחת שתן, ומהווה בסיס גם לפורמולות ארוכות יותר למבוגרים. 

גם הוא מפסיק שלשול. בניגוד לקודמו, אין לו נגיעה לנשימה. אבל נאמר שהוא יעיל לריור מוגבר וטעם דביק בפה. צמח נוסף שיכול להתאים לתחושה כזו בפה, הוא Pei Lan. הצמח Pei Lan מגיע מקבוצת הארומטיים מתמירי לחות. 

מחזקי Yang עם השפעה על גידים ועצמות

Du Zhong

מחזק Liv+Kid, גידים ועצמות. מצוין לכאבי גב תחתון, בין השאר. עוזר לעידוד סירקולציה של Qi ודם. יכול גם להרגיע עובר, להפלה מאיימת, למשל. מטפל גם ביל״ד. 

Xu Duan

משמעות שמו היא ״לחבר מחדש את הנשבר״. גם הוא מחזק Liv+Kid, גידים ועצמות, וגם הוא מרגיע עובר. אבל הוא מניע דם חזק יותר, ולכן טוב יותר למצבי טראומה. בהרבה מקרים משתמשים בשני הצמחים האלה יחד. 

Gu Sui Bu

גם הוא מחזק גידים ועצמות. מעודד התאחות של הגידים והעצמות, ולכן מתאים גם למצבי טראומה. שני הצמחים האחרונים טובים גם למצבי אוסתאופורוזיס. הפרמקולוג John Chen (מוכר לך מהספרים שלו) אמר עליהם שהם יכולים לעודד שגשוג וחלוקה של אוסתאובלסטים, בלי השפעה על אוסתאוקלסטים. כך הם יכולים לעודד את מסת העצם והבריאות שלה. 

Tu Si Zi

יכול לחזק גם את ה-Yin, ולשמור על השתן. משפר ראייה מחולשת Kid Yin/Yang. יכול להפסיק שלשול, ומרגיע עובר. יש שאומרים שגם הוא מיטיב עם גידים ועצמות. 

איך זה שצמחים מחזקי Yang מורידים לח״ד?

Ba Ji Tian

יעיל במיוחד לבעיות בתפקוד המיני, ובעיות פריון. מתאים גם לקור בקצוות. משתתף בפורמולה Er Xian Tang להורדת לח״ד. 

John Chen מסביר שמחזקי Yang שמורידים לח״ד הם וזודילטורים (vasodilators), כלומר מרחיבים את כלי הדם. כך הם גורמים לדם לזרום לפריפריה. זה מוביל לתחושת חום בקצוות, שמטפלת בקור האופייני לחולשת Yang. אבל הזרמת דם לפריפריה גם מורידה לח״ד. ולכן בפורמולה (מודרנית) להורדת לח״ד, Er Xian Tang, השתמשו ב-3 צמחים מחזקי Yang, ש-Ba Ji Tian הוא אחד מהם. השניים האחרים הם:

Yin Yang Huo, Xian Mao

גם הם יעילים במיוחד לתפקוד המיני בגברים. עליהם ועל Ba Ji Tian גם נכתב שהם מטפלים ברוח-לחות. אבל לא ראיתי את המורים שלי משתמשים בתפקוד הזה. זה לא אומר שהוא לא קיים- אבל אני לא משתמשת בהם לצורך הזה.

Hu Lu Ba

חילבה. ברפואה הסינית מחמם את הכליות ומיטיב עם בצקות. במערב ידוע כמוריד רמות סוכר בדם. לא רואים אותו בהרבה פורמולות אצל בנסקי. וגם המורים שלי לא השתמשו בו הרבה.

Hu Tao Ren

אגוז מלך. יכול לעזור לכליות לתפוס Qi (כמו Bu Gu Zhi). גם מלחלח מעיים. מתון יחסית. במערב- מוריד כולסטרול. צמח שאני משתמשת בו בעיקר בהמלצות תזונתיות, פחות בפורמולות. 

Sha Yuan Zi

מעבר לחיזוק Yang ושמירה על ה-Jing, גם משפר את הראיה. 

Dong Chong Xia Cao

משמעות שם ה״צמח״ הזה הוא ״תולעת בחורף, עשב בקיץ״. ידוע במערב כ-קורדיספס Cordyceps. זו פטריה פרזיטית, שמתלבשת על גוף של חרקים, צמחים או פטריות אחרות, וגדלה מתוכם. הנה ההסבר של דיוויד אטנבורו לפטריה המרתקת הזו, מ-Planet Earth:

הסוג הסיני הספציפי הזה מתלבש על זחל. הצמח שמזמינים בבתי המרקחת היום הוא לא הזחל הזה, אלא בדר״כ הפטריה שמגדלים אותה בתנאים אחרים. אבל אפשר למצוא אותו גם כתוסף תזונה בפני עצמו. מספרים עליו הרבה. שהוא יודע לחזק, לטפל בסרטן, ועוד. אפשר לקחת אותו לתקופה ארוכה. אני אישית לא משתמשת בו בפורמולות הרבה. גם בגלל המחיר שלו, שקשה למטופלים לעמוד בו. אבל גם בגלל שיש מחזקי Yang אחרים למילוי חלק מהפונקציות שלו.

אז הנה:

עכשיו יש לך את השונה בין מחזקי ה-Yang, לא רק את הדומה. אם הצלחתי לעזור לך- אני אשמח לשמוע ממך כאן למטה, בתגובה. וגם את התשובה לשאלה: על איזו קבוצה היית רוצה שאכתוב בפעם הבאה?

 

3 תגובות

  1. תודה על המאמר המעניין.
    האם תוכלי לייחד מאמר על הצמחים שמחזירים את
    ה-YANG למקורו ולהרחיב על הצמחים המותרים
    והצמחים שיכולים להחליף את הצמחים האסורים כמו FU ZI
    בתודה מראש
    גיל רובינשטיין

    השאר תגובה
    • בשמחה גיל!
      מבחינת צמחים שמחזירים את האש למקומה, זה תפקוד ייחודי לצמח Rou Gui, ועליו כתבתי כאן.
      אני מניחה שאתה מתכוון למחממי פנים, ואשמח לכתוב השוואה ביניהם בהמשך. אבל דע שלגבי החלפות של צמחים- לפעמים אפשר למצוא צמחים שיחליפו בצורה טובה, ולפעמים אי אפשר. יש צמחים שרק להם יש תפקוד מסוים שאין לאחרים. Fu Zi כצמח- קשה להחליף באופן מלא. אין צמח שמציל מקריסה של Yang כמותו, אבל אנחנו גם פחות מטפלים במצבים כאלה בקליניקות שלנו.
      וארחיב כשאכתוב על מחממי פנים.
      תודה לך על התגובה,
      פנינה

שלח תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.