מינונים של צמחי מרפא סיניים חלק 3: איך לבחור מינון לכל צמח בפורמולה

היה לך מספיק קשה.

שינון אינסופי של תפקודי כל צמח. שלא לדבר על השמות הסיניים. אז לא נתת את הדעת על המינון. אבל אז התחלת לתת פורמולות למטופלים. ואז זו הפכה להיות שאלה שמטרידה אותך מאוד.

בכתבות הקודמות כתבתי איזה מינון אמור להדאיג אותך- ולא מדאיג אותך מספיק. וגם על מינונים שלא אמורים להטריד אותך. אבל גם אחרי שהבנת שהמינון היומי הוא החשוב, המינונים של הצמחים הבודדים מפריעים לך. כי עדיין יש מרשם לכתוב. וליד כל צמח, צריך לכתוב מספר.

אז הפעם אקח אותך צעד צעד בכתיבת מינונים. אנסה להיצמד לבנסקי, אבל אהיה מעט יותר גמישה לפי הרופאים שלמדתי מהם. כמובן שהרופאים בסין לא עובדים לפי בנסקי אלא לפי המורים שלהם. זה אומר שלעיתים הם יתנו צמחים מחוץ למינון המקובל. ברפואה הסינית- הניסיון הקליני תמיד חשוב יותר מהתיאוריה.

איך לבחור מינון לכל צמח?

לצמחים יש מינונים בסיסיים. מינון רגיל, מינון נמוך או מינון גבוה.

לפני שנלמד איך לכתוב מינונים לצמחים, חייבים תזכורת סופר חשובה. כשכותבים מרשם לפורמולה עם מינון יומי מוגבל- המינונים הם רק מספרים.

במילים אחרות: המינון שכותבים לצד הצמח כששולחים פורמולה באבקה הוא לא המינון היומי לצמח. זה מאוד מאוד חשוב. לגבי חלק מהצמחים, כתבתי את המינון היומי באבקה. זה המינון לאבקה מצמח טחון שהמטופל יכול לקחת ביום. זה לא בהכרח המספר שיהיה רשום לידו בטופס ההזמנה. לעיתים צריך להעלות מינון לפי היחס בין הצמחים.

עדיין לא ברור לך למה? אז חשוב לקרוא את הכתבה הראשונה והשניה בסדרה לפני הכתבה הזו. אחרת- הכתבה הזו תוכל לבלבל אותך.

כשבאים לכתוב מינונים, לא צריך להגות מספרים לבד. זה מאוד פשוט:

רוב הצמחים הם במינון רגיל.

אז כשכותבים מרשם, רוב הצמחים יקבלו מינון 9. ואפשר לעגל ל-10.

הצמחים במינון רגיל כתובים בבנסקי כ-3-9 גרם בדר״כ. בפועל, ישנם צמחים בעלי טווח מצומצם יותר (6-9) או רחב יותר (עד כ-15 גרם). זה עדיין נחשב מינון רגיל.

אפשר לשחק עם הטווח הרגיל, כשנותנים פורמולה במינון יומי מוגבל. כלומר, אם הפורמולה לא ניתנת בבישול אלא באבקה, קפסולות, טינקטורה. יש צמח במינון רגיל שחשוב לך שיקבל יותר מקום בפורמולה? אפשר להעלות מעט את המינון שלו (לכתוב ב-12 ג׳, 15 ג׳). יש צמח שחשוב לך להפחית במינון שלו? אפשר להוריד מעט את המינון (ל- 8, 6 ג׳).

אבל יש צמחים שהמינון הבסיסי שלהם שונה. נמוך או גבוה במיוחד. זה המינון שנמצא יעיל ולא פוגעני לצמחים האלה, באלפי שנות הרפואה הסינית. הנה כמה עיקריים מהם:

צמחים במינון נמוך

צמח ידוע במינון נמוך הוא Gan Cao. כולם יודעים שנותנים אותו ב-3 גרם, כי כך למדו מהפורמולות.

אבל יש גם מחממי פנים במינון נמוך. צמח ידוע מאוד, Rou Gui, ניתן בעד 4.5 גרם בבישול, ו1-2 גרם באבקה. זה המינון היומי שלו. כלומר, המטופל יכול לקחת 1-2 גרם אבקת Rou Gui ביום. עוד מחממי פנים במינון נמוך:

  • Wu Zhu Yu במינון עד 4.5 גרם
  • הצמח Ding Xiang ב-1-3 גרם

צמח שמחמם מאוד את ה-Lu, אבל ידוע כמשחרר חיצון, הוא Xi Xin. ניתן במינון נמוך, לא יותר מ-3 גרם. בסין, כשרופאים רוצים לרשום אותו במינון גבוה יותר, הם חייבים לחתום לידו. הוא עלול להיות רעיל במינון גבוה יותר. בארץ- לא מאושר לשימוש.

מפסיק הדימום ומניע הדם San Qi ניתן במינון של 1-1.5 גרם כשניתן באבקה. מדובר במינון יומי לאבקה, כלומר המטופל יקח עד 1.5 גרם של הצמח ביום. צמח נוסף באותו מינון באבקה הוא Chuan Xiong. לשניהם המינון ב-Raw- כלומר בבישול- רגיל.

אגב, גם ל-Ren Shen יש מינון יומי נמוך באבקה. כלומר, המטופל יכול לקחת מהצמח הטחון עד גרם אחד ביום.

צמחים נוספים במינון נמוך:

  • הצמח Lian Xin, הזרע של הלוטוס, ניתן במינון של עד 3 גרם
  • גם הצמח Tong Cao ניתן במינון נמוך יחסית, עד 4.5 גרם
  • Zao Jiao בקבוצת מסלקי ליחת חום- במינון של עד 1.5 ג׳ בלבד (ואסור לשימוש בחלק מהמקומות)
  • לעומתו, הקוץ של אותו צמח- Zao Jiao Ci ניתן במינון רגיל
  • Hu Po, שהוא סוג של שרף, ניתן תמיד טחון לאבקה (ולא מבושל). המינון היומי שלו הוא 1.5-3 גרם

צמחים במינון גבוה

מינרלים מסוימים ניתנים במינון גבוה:

  • Shi Gao: בבנסקי כתוב שהמינון שלו הוא 15-60 גרם, ובקליניקה בדר״כ ניתן ב-30
  • Long Gu ו-Mu Li עד 30 ג׳
  • Shi Jue Ming עד 30 ג׳
  • אם הפנינה- Zhen Zhu Mu עד 30 ג׳
  • לעומתם, הפנינה Zhen Zhu ניתנת במינון נמוך 0.3-1 גרם

מטהרי חום ורעילות ניתנים בדר״כ במינון גבוה. זה יכול להצביע על הקושי לטפל במצב חום ורעילות בעידן שלפני אלכסנדר פלמינג, והאנטיביוטיקה. כנראה שהקושי הכריח את הסינים להשתמש במינונים גבוהים יותר. למשל- Jin Yin Hua עד 20 ג׳. צמחים שמגיעים ל-30 גרם:

  • Pu Gong Ying
  • Zi Hua Di Ding
  • Yu Xing Cao
  • Bai Hua She She Cao
  • Tu Fu Ling
  • Ban Zhi Lian

בין מטהרי החום והרעילות, Qing Dai יוצא דופן במינון נמוך (1.5-3 גרם). הוא פיגמנט מרוכז שמופק מ-Da Qing Ye, ועל כן לא זקוק למינון גבוה כדי להיות אפקטיבי.

גם את Bai Mao Gen מפסיק הדימום ניתן לתת עד 30 גרם.

יש צמחי מאכל שונים במינון גבוה (עד 30 גרם):

  • Lu Dou (מאש)
  • Yi Yi Ren
  • Chi Xiao Dou (אזוקי)
  • Shan Yao
  • Da Zao
  • Bai He
  • Hei Zhi Ma
  • Fu Xiao Mai

צמחי המאכל יכולים להינתן גם במינונים גבוהים יותר, בעיקר בתזונה. כלומר, אין צורך להגביל את צריכת המאש של המטופל ל-30 גרם ביום…

חלק מצמחי המאכל הם מחזקים. יש צמחים מחזקים נוספים במינון גבוה: Huang Qi, שניתן ב-30 גרם. ולפעמים יותר. Shu Di ניתן עד 30 גרם, וגם He Shou Wu. צמח מרגיע נפש מזין במינון גבוה הוא Ye Jiao Teng, והוא יעיל גם לפתיחת תעלות והזנת דם.

ומה עם הצמחים שלא כתובים כאן?

אם יש לך ספק, תמיד כדאי לפתוח את בנסקי, או Chen.

ומה לעזאזל קורה בספרי פורמולות?

כשלמדת פורמולות, ראית לפעמים חריגות מוזרות במינוני הצמחים. בספר בודדים הם הופיעו במינון רגיל, ופתאום הגיעו למינונים אסטרונומיים. 120 גרם לצמח. 240 גרם לצמח.

הפורמולה Zi Xue Dan מגדילה לעשות ורושמת אפילו 1500 גרם לצמחים מסוימים כמו Shi Gao. כלומר יש בה קילו וחצי גבס, קילו וחצי טלק, ועוד…) איך זה יכול להיות?

בספרים של המכללות לא תמיד מופיע המידע על הכנת הפורמולה. אז חשוב לפתוח את בנסקי פורמולות, ושם יימצאו הוראות ההכנה למרשם.

ואז יתברר העניין: ברוב המקרים, מדובר בהוראות הכנה לכדורים. כתוב לטחון את כל הצמחים, וליצור מהם כדורים עם דבש. לכדורים כבר יש מינון סביר בהחלט. כלומר במקרים אלה, המינונים שכתובים לצמחים בספר אינם מינונים ללקיחה יומית. הכמויות האלה של הצמחים אמורות להספיק לשבוע, או יותר.

זה כמו מתכון לעוגיות. שם כתוב כוס קמח, כוס סוכר, וכוס שמן. במרשם לצמחים כתוב 240 גרם מכל צמח. במתכון כתוב לערבב את החומרים היטב, ולקרוץ עוגיות. במרשם לצמחים כתוב לטחון את כולם, וליצור כדורים עם דבש. כשהכנת 50 עוגיות- לא אכלת אותן לבד ביום אחד, ברוב המקרים :-). המרשמים המדוברים לכדורים גם הם לא נכתבו ללקיחה יומית. הדיאטנית יכולה להגביל אכילת עוגיות ל-2 ביום. והרופא נותן את הכדורים שנוצרו במינון יומי (3 גרם פעמיים ביום, למשל).

וזה- מסביר את המינונים המוזרים האלה.

כך סיכמנו את סדרת המינונים. הכתבות הקודמות בסדרה היו:

כדי לא לפספס את הכתבות הבאות, צריך רק להירשם כאן לעדכונים במייל:

6 תגובות

  1. תודה על הכתבה. בהחלט מאירת עיניים, אם הבנתי נכון המינונים שכתובים בפורמולות הקלאסיות אז הן סוג של סמן, שמסמל לנו מה החלק היחסי של הצמח בפורמולה? משהו בין אחוז לכמות ממשית? וכשאנחנו שולחים הזמנה בבית המרקחת יעשו את ההתאמה לכמות הלקיחה היומית?

    השאר תגובה
    • היי מירב, תודה לך!
      אני חושבת שכתבות 1+2 בסדרה יוכלו לענות באופן מקיף על השאלות שלך. אם עדיין יהיה משהו לא ברור, כתבי לי כאן שוב. אשמח להבהיר את מה שצריך :-)

  2. כתבה מעולה ומלמדת. תודה פנינסקי!

    השאר תגובה
  3. כתיבה בהירה שעושה כל כך הרבה סדר.
    שרק תמשיכי, אני אישית משתדל לעקוב אחרי כל מאמר פרי ידייך.
    באמת שמרגישים את הלב בעשייה,
    תודה רבה לך

    השאר תגובה
    • מרגישים את הלב גם בתגובה. תודה רבה רבה יפתח!

שלח תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.