מינונים של צמחי מרפא סיניים – חלק 1: למה הדאגה שלך מיותרת

באיזה מינון לתת כל צמח בפורמולה?

השאלה הזו מטרידה הרבה את מנוחתך. בעצם, כמעט כל פעם שיש לך פורמולה לכתוב.

בדקת בבנסקי פורמולות, אבל שם לפעמים כתובים דברים לא הגיוניים. 180 גרם לצמח אחד? לא יכול להיות.

בספר בודדים היה כתוב טווח מינונים להרבה צמחים. אז איך יודעים לבחור בין 3-9?

יש המון שאלות על נושא המינונים. זו הכתבה הראשונה בסדרה שתנסה לענות על המטרידות ביותר מביניהן.

מינונים זה נושא טעון. אבל לא בהכרח בצדק.

למה? בעיקר בגלל צורת הלקיחה של צמחי המרפא הסיניים. בסין, צורת הלקיחה העיקרית היא במרק שמכינים מהצמחים. שם, בישול פורמולות הוא חלק מהתרבות. זה המדיום הרפואי הכי נפוץ. כשאדם סיני חולה, הוא הולך לרופא, מקבל מרשם למרק, ומכין אותו. כך עשו הוריו, סביו, ודורות רבים לפניו.

אנחנו קוראים לזה בארץ Raw. אבל רוב המטופלים במערב לא יעמדו לבשל מרק אחת ליום. הם מצפים לתרופה שיהיה להם נוח לקחת, שלא תפריע להם בחיי היומיום. גם כי אין להם זמן, וגם כי הבישול יגרום לכל הבית להריח. אם ניתן למטופלים לבשל מרק כל יום, ההיענות לטיפול (compliance) תהיה נמוכה. עם יד על הלב, כמה פעמים העדפת לקחת Raw בעצמך?..

לכן, צורות לקיחה נפוצות במערב הן אבקה, או קפסולות. ישנם גם מי שאוהבים טינקטורות. כל אלה מהירות יחסית ללקיחה, ואינן דורשות התעסקות רבה. זה הופך אותן למתאימות יותר לאנשים שלא גדלו בתרבות של בישול תרופות.

אז למה אין לך סיבה אמיתית לדאוג לגבי מינוני הצמחים?

ניקח לדוגמא מרשם פשוט ל-Liu Wei Di Huang Wan המפורסמת.

Shu Di Huang 10g

Shan Zhu Yu 10g

Shan Yao 10g

Fu Ling 10g

Ze Xie 10g

Mu Dan Pi 10g

ב-Raw, המינון שכותבים לכל צמח- הוא המינון שייכנס למרק למנה יומית. המטופל יכין מרק מ-10 גרם של Shu Di, ועוד 10 גרם של Shan Zhu Yu, ועוד 10 גרם של Shan Yao וכו׳. סה״כ 60 גרם צמחים למרק יומי, במקרה הזה. לכן המינון של כל צמח חשוב מאוד. אם כתבת Shu Di Huang ב-15 גרם, המטופל יקבל 15 גרם של Shu Di לבישול, ועוד 10 גרם מהצמחים האחרים.

אבל בצורות לקיחה אחרות, אומרים למטופל איזו כמות לקחת ליום. כמה גרם אבקה, או כמה מ״ל של טינקטורה. אם נמשיך להשתמש בדוגמא, נניח שהמטופל ייקח 6 גרם של אבקה ליום.

יש 6 צמחים במרשם, במינונים שווים. לכן המטופל יקבל גרם אחד מכל אחד מהם. אבל מה אם החלטת לתת את כולם במינון גבוה יותר, של 15 גרם לכל צמח?

…נכון. המטופל עדיין יקבל גרם אחד מכל צמח. כי המינון היומי לא השתנה.

המינון שרשמת ליד כל צמח נועד רק לשם היחס בין הצמחים. הוא לא מינון אבסולוטי כמו ב-Raw.

מה זה אומר? המטופל לא באמת יקבל את המינון שכתבת ליד כל צמח. הוא יקבל את הכמות היחסית שלו בתוך 6 הגרם של האבקה ליום. אם המינונים שונים, הוא יקבל מעט פחות או מעט יותר מכל צמח.

חשוב לך שצמח מסוים יקבל יותר מקום בפורמולה? אפשר לתת אותו במינון גבוה יותר. זה אומר שהיחס שלו בפורמולה יהיה גבוה יותר. אבל זה לא ישנה את המינון היומי (אלא אם החלטת אחרת).

אז באיזה מינון לבחור?

ככלל אצבע- המינונים בספר ה-DD שלך בסדר גמור כדי להסביר לך מה היחס הרצוי בין הצמחים. אפשר לסמוך עליהם ולכתוב אותם.

כבר ברור לך שגם אם כתבת למרשם באבקה 30 גרם ליד אחד מהצמחים- המטופל לא יקבל באמת 30 גרם מהצמח הזה. הוא יקבל יותר ממנו יחסית לצמחים האחרים בפורמולה. אבל זה הכל. יכול להיות שבחישוב הסופי, הוא יקבל ממנו גרם אחד בלבד ליום. ומהאחרים- 0.5 או 0.3 גרם ליום. תלוי במספר הצמחים בפורמולה, ובמינון הלקיחה היומי.

זו אחת הסיבות שבאבקה, חשוב מאוד לשים לב מה מספר הצמחים.

אם חשבת לתת פורמולה של 20 צמחים, במינון לקיחה יומי של 6 גרם… כמה גרם יקבל המטופל מכל צמח? מעט, מעט מאוד. אז נתת Ren Shen, נכון. זה כתוב על הדף. אבל המטופל כמעט לא ירגיש אותו… כי הוא יטבע בעוד 19 צמחים אחרים שכולם יילחמו על המקום שלהם ב-6 הגרם המינימליים שלוקח המטופל.

ולמה הפורמולות שכתבו בספרי ה-DD כל כך ארוכות? פשוט כי הספרים האלה נכתבו בסין. ושם כאמור מבשלים פורמולות. אז אם כתובים 18 צמחים, כל אחד ב-15g, המטופל יקבל כל אחד מהם במינון הזה. פורמולה של 270 גרם ליום.

ואם המטופלים שלך לוקחים Raw? המינון שכתבת ליד כל צמח הוא באמת המינון שממנו יכינו את המרק. ואז, יש לך יותר ממה לדאוג. כי אם כתבת Shu Di 15g במקום 10g- המטופל באמת יקבל 50% יותר מהצמח.

אבל כשהאבחנה נכונה, אם עבדת עם המינונים בבנסקי בודדים ובספר ה-DD- זה בסדר. לא ייגרמו תופעות לוואי משמעותיות. הצמחים שעלולים ליצור תופעות לוואי משמעותיות, כמו Ma Huang, Fu Zi- אינם מאושרים לשימוש בארץ. כך משרד הבריאות מגן על המטופלים– ועל המטפלים- מטעויות.

לסיכום הכתבה הראשונה

דרך כתיבת המרשמים יוצרת בלבול בהקשר למינונים. ב-Raw אין מינון לקיחה יומי מוגבל, ולכן המינונים של כל צמח חשובים. כשנותנים אבקה או טינקטורה- במינון יומי מוגבל- מספר הגרמים ליד כל צמח מייצג יחס בלבד. לכן, המספרים חשובים פחות. היחס בין הצמחים בפורמולה- הוא החשוב. אנו כותבים מספר גרמים ליד כל צמח, אבל בעצם, אפשר היה לכתוב אחוזים.

אז האם לתת את Shu Di ב-12 גרם או ב-10 גרם?

אם לא נתת Raw- אין הבדל גדול בין המינונים האלה. בחישוב הסופי, ייתכן שההבדל יהיה 0.1 גרם אבקה ליום.

אפשר לישון בשקט.

בכתבות הבאות-

  • על המינון היומי הנכון
  • על צמחים במינונים גבוהים מהרגיל או נמוכים מהרגיל
  • על מינונים מוזרים בבנסקי פורמולות

כדי לא לפספס אותן- ההרשמה לבלוג הליווי הקליני נמצאת ממש כאן:

6 תגובות

  1. תודה פנינה. עכשיו באמת אפשר ללכת לישון בשקט וברוגע?
    לאט לאט הדברים מתבהרים.

    השאר תגובה
  2. מאמר נהדר, כתוב ברור וכיף לקריאה, ועושה המון סדר!
    תודה!

    השאר תגובה

שלח תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.