למה הפורמולה לא מצליחה? מה אומר דן בנסקי

מה בא לך יותר בקלות?

לתת צמחים מסלקים, או צמחים מחזקים?

אם אני מנחשת נכון, צמחים מחזקים באים לך יותר בקלות. החשש מלתת אותם לא פוקד אותך בדרך כלל. והרצון לתת אותם מגיע הרבה יותר.

צדקתי בניחוש? אם כן, זה כנראה בגלל שרוב הסטודנטים שלי מרגישים כך.

אשמח לשמוע ממי שמכיר את תכנית הלימודים במכללת רידמן, או תמורות. אבל בקמפוס ברושים, שם אני מרצה, תכנית הלימודים לצמחי מרפא מתחילה בסילוק. סמסטר א׳ מתעסק ברובו בעודפים: גפ״ח, חום, לחות, ליחה. וכולם, כולם מחכים לסמסטר ב׳. סמסטר ב׳ מתחיל בחיזוק- Qi, דם, Yin, Yang, חימום פנים.

האם גם לך יצא לשאת אליהם עיניים, לחכות לצמחים השימושיים באמת?

האם חשבת- ״אוקיי, הבנו את הסילוק הזה. יכול להיות שיהיה מטופל או שניים שיזדקקו לו. אבל לחזק- כולם צריכים חיזוק״. כולנו גדלנו על החשיבות של חיזוק המערכת החיסונית. כל סטודנט לרפואה סינית רוצה לחזק לכולם את ה-Sp Qi. ואת הכליות.

חיזוק לא יזיק לאף אחד. נכון? לא נכון!

הנה דוגמא שתסביר לך למה.

מה יותר קל לך? לקנות פירות וירקות, או לפנות מקום במקרר?

כמה חביבה עליך מלאכת סידור המקרר וזריקת הדברים שכבר פג תוקפם?.. ולעומת זאת, כמה מפריע לך לקנות עוד כמה בננות? או עוד אריזה של עדשים שחורות? שיהיה, עדיפה עוד אריזה במזווה מאשר שיחסר. נכון?

התרבות החומרית שלנו מעדיפה עוד חומר. החשש שיחסר, שלא יהיה מספיק, גורם לך לקנות קצת יותר מדי. ופחות מדי להוציא את מה שעבר זמנו.

אבל זה גורם לעומס על המדפים. דברים נפלאים נדחקים אחורה ונשכחים. קשה למצוא מה שמחפשים, וכל מפגש עם הארונות הופך למייגע.

 

מה אומר דן בנסקי על טיפולים שלא עובדים

חיזוק הוא דבר נפלא וחשוב. הוא האחד הדברים שהרפואה הסינית עושה היטב. אבל כשחיזוק לא מגיע בזמן הנכון, הוא יכול להזיק. החיזוק, כמו האגירה, יכול להכביד, להעמיס, לחסום זרימה.

נניח שהארון שלך עמוס בבגדים שלא מתאימים לך. ניסית לקנות 8 חולצות חדשות לשיפור המצב. אבל זה העמיס על הארון, ולך יהיה קשה יותר למצוא חולצות במידה בבוקר.

כשיש עודפים, של חום, ליחה, לחות- חיזוק יכול להחמיר אותם. קרה לך שנתת למטופל Ren Shen והוא חזר עם כאבי ראש? או אינסומניה?

קרה לך שנתת למטופלת Shu Di והיא חזרה עם נפיחות בבטן ויציאות רכות?

אלה שתי דוגמאות לחיזוק שהגיע לא במקום. כי היו עודפים משמעותיים, שהחיזוק התעלם מהם.

אנדרו פלאוור, הרבליסט מצוין מאנגליה, סיפר בהרצאה על דן בנסקי. בנסקי שאל את הרופאים הטובים בסין למה טיפולים לא עובדים. מה הם אמרו? כי מטפלים מפחדים מדי לנקז.

החשש מחסר וההימנעות מסילוק, תוקעים את הטיפול ואת ה-Qi.

 

הסוד: גם סילוק יכול לחזק

כל מי שסידר את הארון או המקרר, יודע. פתאום נוצר מרחב. אפשר למצוא דברים. נעים לפתוח את הארון. פתאום דברים שנשכחו חוזרים אל העין ואל הלב.

זה כך גם בגוף. הסילוק, כשיש עודף, עושה הרבה טוב. מוריד עומס על המערכת, מקל עליה לעבוד, פותח זרימת Qi. לפעמים הסילוק לבדו יכול לגרום למערכת להתחזק מאליה. פשוט כי יהיה לה יותר קל לתפקד.

אנדרו פלאוור אמר: ״אין דבר יותר פוגעני ל-Qi מזיהום פעיל״.

יכול להיות שיש למטופל חולשת Qi. אבל באותו זמן יש לו גם כמויות של חום ולחות, שמעמיסים על המערכת. הסילוק יקל על העומס שה-Qi מצוי בו, ויפנה אותו לתפקודו הבריא.

 

כדאי להפריד בין סילוק לחיזוק

או לתת דגש עיקרי לאחד מהם. אחרת, הפורמולה תהיה זהירה מדי, ולא יעילה.

זו עוד סיבה שפורמולות לא עובדות: הן עושות הרבה דברים, אבל בקטן. הנה דוגמא: הרבה סטודנטים אוהבים את Xiao Yao San. כי יש בה המון: חיזוק Sp, הנעת Liv, סילוק לחות, חיזוק דם. זה מתאים לכ״כ הרבה מטופלות ומטופלים, על פניו…

אבל שמת לב לצמחים שיש בה? נכון שהיא עושה הכל, אבל עד כמה היא יסודית?

כמה חיזוק Sp יש בה? אין בה את Ren Shen וגם לא את Huang Qi. היא מסתפקת ב-Bai Zhu, Fu Ling. חיזוק ה-Sp שלהם בינוני יחסית.

כמה היא מניעה? יש בה את Chai Hu. אבל אין בה Xiang Fu, Chuan Xiong מ-Chai Hu Shu Gan San. כלומר יש בה הנעה, אבל אפשר היה להשתדל הרבה יותר.

כמה היא מחזקת דם? יש בה את Dang Gui, Bai Shao. אבל אין בה את Shu Di של Si Wu Tang. אז היא מחזקת דם, אבל לא עד הסוף.

מומלץ לפרק את האסטרטגיות שלה למספר פורמולות. להתחיל בהנעה, להמשיך בחיזוק. ואז- ההנעה תהיה יעילה כי יהיו מספיק צמחים שיתמקדו בה. וגם החיזוק יהיה יסודי ועמוק יותר. ב-Xiao Yao San אפשר יהיה להשתמש בשלב שבין ההנעה לבין החיזוק.

 

איך להחליט מה לעשות קודם

כדי לבחור אם לסלק או לחזק קודם, צריך לענות על שתי שאלות:

  1. מה יותר דומיננטי כרגע, החוסר או העודף
  2. מה פוטנציאל הנזק של החיזוק או הסילוק

ניקח מקרה של מטופלת שסובלת מדלקות גרון חוזרות. הקונסטיטוציה הבסיסית שלה צועקת חוסר. אבל כרגע, יש לה דלקות גרון כל 3 שבועות. עם 3 סבבי אנטיביוטיקה ב-4 החודשים האחרונים.

נענה על שאלה 1: יש לה חולשת Qi משמעותית. אבל הדלקות מתישות אותה עוד יותר ומפריעות לה להתחזק. גם בגלל האנטיביוטיקה. אז כרגע, העודף יותר דומיננטי.

ועל שאלה 2: פוטנציאל הנזק של חיזוק- יהיה הוספת חום למערכת. ובמערכת יש חום, שמתפרץ בגרון נפוח וכואב. אם נתחיל בחיזוק, הוא יצטרך להיות עדין יחסית כדי להימנע מחימום יתר. לכן, יקח זמן עד שהמטופלת תרגיש הקלה.

פוטנציאל הנזק של הסילוק יהיה קירור ופגיעה ב-Qi של המטופלת. אבל הסילוק יהיה קצר וממוקד, ויפסיק את מעגל הדלקות. זה יעצור את זליגת ה-Qi למלחמה בזיהום. ואז יתאפשר לנו להתחיל לחזק אותה- בלי חשש חימום. החיזוק הזה יהיה יסודי ומהיר יותר מאשר חיזוק ״תחת אש״ של דלקת הגרון.

 

ואין שילוב של סילוק עם חיזוק?

הרבה פורמולות עושות את זה בעצמן. מחזקות דם, ומכניסות הנעה. מחזקות Qi, ומנקזות לחות.

אבל השאלה היא במינון, ואותה רבים מפספסים. עד כמה הפורמולה מחזקת, לעומת כמה היא מסלקת. חשוב להתאים את עוצמת הסילוק והחיזוק בדיוק לרמת העודף והחוסר של המטופל. לעיתים, Si Wu Tang תספיק לתקיעות דם שנובעת מחוסר דם. זה מצב של תקיעות דם מינורית. אבל אם התקיעות משמעותית, יהיה צורך להוסיף את Tao Ren, Hong Hua- ועוד מניעי דם.

 

כדי שהטיפול יצליח, הוא צריך להיות ממוקד

חשוב להתחיל בתשאול נכון וממוקד.

ואז לזכור את משל הארון או המקרר. ולהסביר למטופלים שמבקשים חיזוק (אבל מלאים עודפים).

להזכיר להם כמה טוב ונעים בבית כשמוציאים ממנו את מה שלא צריכים.

כשהוא מגיע בזמן, סילוק הוא אחד הדברים המחזקים ביותר.

6 תגובות

  1. תודה על עוד מאמר מעולה. ??

    השאר תגובה
  2. היי פנינה, :)

    אהבתי מאוד את השימוש בתיאור הארון ההולך ומתמלא לצורך ההמחשה…
    וכן, אני מוכרח להודות שיצא לי לחשוב במקרה בקליניקה שאם אשתמש בבחירת צמחים מסלקים בעיקר אחליש את המטופלת, ומניסיוני הפעוט, לא רק שזה לא קרה, אלא המטופלת התחזקה תוך סילוק הפתוגן … כמו קסם ;)

    תודה על החידוד וההשראה !

    השאר תגובה
    • צחי יקר!
      תודה על דוגמא מצוינת מהקליניקה. כל הכבוד לך שבסוף הלכת עם הסילוק, למרות החשש!
      שתמשיך להעז (באחריות) ולהצליח :-)

שלח תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.