איך לטפל בפורמולות צמחי מרפא סיניים כשאין ניסיון?

ניסיון בדיקור- יש לך.

במשך שנות הלימודים, ראית לא מעט מטופלים בדיקור. היו לך כמה משלך בקליניקה הלימודית. עשית הרבה צפיות. ראית טיפולים בכל מיני בעיות. המנחים עזרו לכוון אותך. אז יצאת עם ידע, ועם רצון ויכולת לעזור.

אבל כשזה נוגע לצמחים… נתת פורמולות לשניים-שלושה מטופלים. בצפיות לא הספקת לראות דיונים על פורמולות, וגם לא טיפולים על ציר זמן של כמה חודשים. לא עבדת מספיק עם צמחים. ואז קיבלת תעודה, והתחלת לטפל בקליניקה משלך, לבד.

רצית לטפל בצמחים.

הסיפורים של המרצים גרמו לך להבין שהם סופר-יעילים. גם קיבלת צמחים בעצמך וראית את השינוי שהם עשו. ידעת שהם יכולים להיות בדיוק מה שהמטופלות והמטופלים שלך צריכים. אבל הרגשת שאין לך מספיק ניסיון איתם.

אז חשבת על פורמולות פטנט. המורים שלך לצמחים לא השתמשו בהן, אבל היצרנים אמרו עליהן דברים טובים. אז התחלת איתן בכל זאת, אבל זה לא היה זה. לפעמים עשו תופעת לוואי לא מוסברת, לפעמים פשוט לא היו יעילות. נזכרת במה שהמורים אמרו לך. שצמחים עובדים הכי טוב כשמתאימים אותם בדיוק למטופל.

רצית לתת מרשמים אישיים. אבל המקרים שמגיעים אלייך מורכבים מדי. כל כך הרבה פרטים, גם עודף, גם חוסר. אז אף פעם לא ברור לך מה אפשר לתת בלי לגרום נזק. צמחים ממש מכניסים חומר לגוף. אם לא מדייקים, אפשר לפגוע.

ולמרות החשש, חשוב לך לתת צמחים. כי גם כשראית הצלחות בדיקור- יש מקרים שבהם אין פתרון אמיתי בלי צמחים.

לטפל בפורמולות שאין ניסיון זה אפשרי. אחרי שעושים שינוי אחד קטן.

ציפית שתכנית הלימודים תכין אותך להיות כמו מטפלים בכירים אחרים. תעביר אותך את ההתמחות הדרושה כדי לתת צמחים. אבל זה לא תמיד כך. קודם כל צריך להכיר בזה, בלי כעס.

אף רופא לא רושם תרופות בלי לעבור מספר שנים קליניות אצל רופאים בכירים. הגישה דומה גם ברפואת צמחים. אבל תכנית הלימודים שלך לא הייתה ארוכה כמו ברפואה מערבית. וסטאז׳ ברפואת צמחים לא נכנס היטב ל-4 שנות לימוד. אז זה המצב. אחרי שמפנימים את זה, אפשר להתחיל בצעד לפתרון:

צריך לקבל ניסיון ממי שכבר יש לו. אם לא קיבלת מספיק ניסיון, הגיע הזמן לחפש אותו.

יש כמה דרכים לעשות את זה. חלקן מאוד פשוטות, ולא יקרות. אפשר להתחיל בהן היום. וגם אפשר לשלב ביניהן.

הכי פשוט, והכי פחות יקר

מטפלים מהשורה הראשונה הכניסו את הניסיון שלהם לתוך ספרים. יש הרבה ספרים מצוינים שיכולים לעשות לך סדר בראש בקליניקה.

אחד מהם הוא ספר הפורמולות של John H.F Shen, רופא סיני אגדי בן זמננו. הוא ידוע כמאבחן דופק מצוין, שאצלו למד Leon Hammer. הספר מלא בפורמולות פרקטיות ותובנות מרתקות.

עוד ספרים שמלמדים חשיבה קלינית הם הסדרה מאת Jiao Shu De. הספר הראשון הוא ספר בודדים, אחריו יש ספר פורמולות, וספר מקרים קליניים. אלה קישורים לספרים אלקטרוניים, אבל יש גם ספרים פיזיים. בקישור הזה יש פרקים לדוגמא כשלוחצים על שמות הספרים. הסדרה לא מסודרת לפי שמות מחלות, אבל יש אינדקס. אפשר ללמוד ממנה חשיבה קלינית מניסיון של מורה סיני מצוין.

עוד ספר קליני מצוין הוא Chinese Herbal Medicine: Modern Applications of Traditional Formulas. יש בו פרקים שמסודרים לפי מחלות- כלומר אבחנה מבדלת. הוא מציין אבחנות מבדלות עיקריות בלבד, והטיפול בהן. זאת בניגוד לספרים שמציינים ים של אבחנות מבדלות שאי אפשר להבדיל ביניהן…

החסרון בשיטת הספרים: אי אפשר לשאול אותם שאלות. אז יש דרכים ישירות ללמוד מניסיון של אחרים.

לעלות על מטוס

זה הפתרון היקר והמסובך ביותר מבין הרשומים כאן. אבל נסיעה לסין היא זו שיכולה לתת לך הכי הרבה ניסיון קליני, אם עושים אותה היטב. זאת גם אחת הבחירות שאני עשיתי בחיי, ואני עדיין שמחה ממנה. כמויות המטופלים והמרשמים לצמחים שרואים בסין ביום מדהימות. לומדים מרופאים עם ניסיון עשיר, עם התמחויות ספציפיות. וגם אין כמו לחוות את הרפואה הסינית בארץ מולדתה. בכל סופר, מסעדה ופינת רחוב פוגשים צמחי מרפא סיניים, וחיים אותם כל יום.

אבל כדי לנסוע לסין צריך להתכונן. היטב. ישנו מחסום שפה, ומחסום מנטליות- שצריך לדעת לעבור. אם לא מצליחים לעבור אותם- הלימוד לא יהיה יעיל. אז אפשר גם לבחור לנסוע למטפלים בארצות אחרות בעולם. ישנם הרבליסטים מצוינים שפועלים במדינות שבהן לא קיים מחסום שפה ומנטליות. זמן קצר יותר במקומות כאלה יכול לתת יותר ניסיון קליני.

אבל אולי יש לך מחויבויות ואילוצים שלא מאפשרים לארוז הכל ולנסוע לתקופה ארוכה? נסיעה לשבועיים שלושה- לא בטוח שתספיק. אז צריך למצוא פתרון מעשי וקרוב יותר. ויש- יותר מאחד.

להיצמד למורה

יש הרבליסטים מצוינים בארץ, והם מוכנים ללמד.

קודם כל- המורים שלך לצמחים במכללה. אולי הם מוכנים לקבל אותך לייעוץ? איתם כבר יש לך היכרות, ואם התחברת אליהם- כדאי לשאול אם יהיו מוכנים לייעץ לך. יש מרצים ומטפלים שמקבלים לייעוץ בקליניקה שלהם– במחיר של טיפול.

ואם לא התחברת למרצים? יש מורים והרבליסטים אחרים.

אושרי זיסמן היא מטפלת, מרצה והרבליסטית מצוינת, שגם עושה סופרוויז׳ן למטפלים ברפואה סינית. היא מציעה מפגשים אישיים שיכולים לסייע לפתור דילמות מהקליניקה- אישיות ומקצועיות.

המטרה שלך היא טיפול בילדים בצמחים? גלעד ארבל הוא מההרבליסטים הוותיקים והידועים בארץ. הוא מטפל בילדים, במיוחד בבעיות נשימה, ומרצה בקמפוס ברושים. גלעד מעביר קורסים שנתיים לטיפול בילדים בצמחים, בקבוצות קטנות. הוא מעודד את המשתתפים להביא ילדים לקבוצה- כדי למנוע מהחומר להיות רק תיאורטי. זאת דרך נפלאה לקבל ניסיון מאדם עם ניסיון עשיר.

ויש עוד מטפלים רבים ללמוד מהם. צריך רק להיות קשובים, ולחפש.

חשוב לך לקבל ליווי צמוד במשך תקופה ארוכה? יכול להיות שהתכנית לליווי קליני תתאים לך. היא מתנהלת בקבוצה שנפגשת באופן קבוע. בכל מפגש כותבים פורמולות למקרים שלך, של החברים בתכנית, ושלי. זה נותן לך הרבה תרגול בכתיבת פורמולות, והמון פידבקים. כך נבנה לך ניסיון משלך. ובמקביל, יש לך חממה לכתיבת פורמולות לכל מטופל שלך, בידיעה שיש תמיכה מאחורייך.

אז איך מצליחים לטפל בפורמולות בלי ניסיון?

גם רופא משפחה לא התחיל לתת תרופות ב-3 השנים הראשונות ללימודים.

וגם כדי לדעת צמחים צריך הרבה יותר מ-3 קורסים שנתיים. אז מתאימים ציפיות.

ואז מחליטים איך הכי מתאים לך לקבל ניסיון ממישהו אחר. ובוחרים איזה צעד לקחת:

לקנות ספר, לכתוב מייל, לשלוח הודעה.

או גם וגם..

אחרי הצעד הראשון, הרבה יותר קל לעלות על הדרך הנכונה.

3 תגובות

  1. פנינה יקרה,
    כל כך נכון, אני בטוחה שתחשבי על פורמט שיתאים לאחר סיום הלימודים. קבוצת דיון אחת ל… זה מעולה.
    אני חושבת שכדי להתעסק בצמחים צריך לדבר אותם כל הזמן. אחרת ממש קל פשוט לעזוב.

    השאר תגובה

שלח תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.